Recension: LEGO 2K Drive [PS4, PS5]

LEGO har varit en stapelvara i såväl leksaksbacken som på hobbyhyllan för de flesta skandinaver i många år och det är ingen nyhet att det finns ett ordentligt utbud av de små klossarna även på spelfronten. Med produkternas färgglada teman och ganska innovativa design har de allt som oftast passat rätt bra även i digitalt format, vilket får mig att spana på spelen med nyfikenhet i blicken. Med LEGO 2K Drive har man efter ett långt uppehåll återigen tagit ett skutt in i racinggenren, och jag har satt mig bakom ratten för att se om besiktningen går igenom.

Senast jag spelade ett spel som fokuserade kring de populära klossarna och racing var runt millennieskiftet när det första spelet i serien släpptes, LEGO Racers, ett spel som var lika delar svårt och frustrerande, men ändå hade mycket charm. LEGO gör sig bra i digitalt format mycket tack vare dess flexibilitet och möjligheten att experimentera och utforska de olika bitarnas egenskaper och användningsområden. Det är ett faktum som gör sig extra pricksäkert i just racingspel eftersom fordon och farkoster dels är lätta och spännande att bygga, dels för att de går att göra extra spännande med hjälp av nya förhållningsregler som kan påverka fordonens prestation.

Så, var ska jag börja?

Det här spelet utspelar sig i en värld klyftigt kallad Bricklandia. Den består av ett antal områden där jag på stora ytor kan köra omkring och leta efter olika lopp att köra, men även samla på föremål, lösa sidouppdrag och bara njuta av utforskandet. Allting består inte av de klassiska byggblocken, men de har verkligen lyckats med att väva ihop dem med resten av världen och skapa intressanta miljöer att åka runt i. Det mesta som är byggt av klossar går att köra sönder, och utöver att det är väldigt tillfredsställande fyller det en viktig funktion, nämligen att hålla ihop mitt fordon. Saker går nämligen fort i spelet och efter några krockar på vägen går det snabbt att lappa ihop mitt trasiga fordon genom att braka igenom en kaktus, en liten korvmoj, en parkerad bil eller annat valfritt föremål.

I LEGO 2K Drive har man gjort genidraget att inkludera flera olika kategorier av fordon inkorporerade i en och samma maskin. Du kan ställa in vilka fordon du vill ha för stunden, och beroende på vilket underlag du kör på ändras ditt fordon till en av tre kategorier. För vanligt väglag har du en sorts fordon, för lite tuffare terräng har du ett annat och för färd till sjöss ett tredje fordon. Självklart kan jag som spelare smidigt bygga fordon i ett av spelets många garage, men under äventyrets gång låser jag upp mängder av färdiga fordon som jag också kan använda. Som grädde på moset kan man även modifiera de färdiga fordonen, allt efter egen smak.

Med ett terrängfordon kan man ta sig både hit och dit.

Men hur är själva körandet då? Jo, det går snabbt och smidigt att ta sig fram, både under lopp och utforskande. Variationen mellan de olika fordonstyperna är ganska blek, men det är inget jag reflekterar särskilt mycket över när jag far fram över de imponerande miljöerna. I varje område finns ett antal rivaler jag behöver slå för att slutligen kunna nå de stora arenorna där jag möter dem alla samtidigt. Min förare har en erfarenhetsnivå som ökar allt eftersom jag vinner tävlingar, utför uppdrag, samlar föremål och till och med får in en fullträff på en motståndare. Det är ett enkelt upplägg, men roligt och inbjudande precis som spelets handling.

Mycket av spelets charm härstammar ur den oskyldiga och inbjudande kontexten man har valt att ha som en röd tråd genom spelet. Vad som helst kan hända och det slutar nästan alltid i ett skratt. Det går liksom inte att undvika ett leende på läpparna när du får höra saker som ”Här, du kan få min gräsklippare. Om du klipper ogräset i dikena kommer du inte att saktas ner när du kör där i kommande tävlingar.” Eller ”Smugglar-Sally har snott mina kläder, låna min polisbil och stoppa henne”! Det är barnsligt, men så överraskande och trevligt varje gång.

Vill ni ha en intervju ställer jag självklart upp!

LEGO 2K Drive är helt klart ett väldigt underhållande spel. Det har en charm som är svår att värja sig mot och ett upplägg som uppmuntrar till såväl utforskande som tävlingslust, ett upplägg som utan tvekan kommer att gå hem hos såväl yngre och äldre publik. Detaljrikedomen är enorm, precis som nöjet jag får ut när jag sätter mig bakom ratten och far iväg till nästa lopp.