Recension: Kingdom Hearts: Melody of Memory [PS4]

För de som någon gång har gett sig in i spelserien Kingdom Hearts färgglada värld är det ingen nyhet att serien även bjuder på många svängiga och involverande ljudspår.

Kombinationen av originalstycken, klassiska stycken från Disneys många filmer och Square Enix ljudskatt kopplat till åratal av rollspel har därför gett upphov till en ganska omfattande låtlista. Detta har tagits tillvara och resultatet har blivit det musikaliska äventyret Kingdom Hearts: Melody of Memory.

Spelets upplägg grundar sig i att du väljer ett stycke och en svårighetsgrad för att sedan få dig en ordentlig löprunda på en av spelets många ackompanjerande banor. Dessa är uppdelade i ett antal fält baserat på vilket spelläge eller nivå du befinner dig på och tillsammans med diverse karaktärer färdas du längs dessa fält i jakten på fiender att besegra. Varje fiende eller objekt du stöter på är en not i styckena, och det gäller att tajma både slag och rörelser för att klara livhanken.

Istället för att nöja sig med ett mer enkelspårigt musikspel i stil med till exempel Guitar Hero fylls istället spelmomenten ut med spelseriens historia och handling. Detta märks framförallt i enspelarläget där den linjära kartan följer de olika spelen i serien från början till slut, komplett med videosnuttar som förtäljer vad som har hänt i varje spel, om än i lite komprimerad berättarform.

Jag uppskattar det här inslaget, men känner samtidigt att det är lite problematiskt. Att få återberättat varje spel i serien från början till slut genom korta klipp avslöjar viktiga nyckelhändelser som jag som spelare kanske inte vill få berättat för mig om jag inte har spelat spelen. Samtidigt utgör det narrativa elementet ett uppfriskande inslag mellan styckena, och det väger tyngre än det negativa för min del.

Kingdom Hearts: Melody of Memory bjuder på en kavalkad av fräsiga frisyrer och maffiga monster.

Att få hoppa runt på de olika nivåerna i takt till musiken är trevligt, och kontrollerna är enkla att komma in i. Samtidigt känns det som att utvecklarna kanske har tagit sig an det här med svårighetsgrad på ett annorlunda sätt som inte alltid passar för min del. Fiender kan dyka upp på ett eller flera spår samtidigt, och även på två olika höjdnivåer i form av marknivå och i luften. När en fiende visuellt är flygande, men stundvis också kan räknas som på marknivå då den flyger någonstans mellan luften och marknivå, är det lätt att bli förvirrad och trycka fel.

Allt eftersom musikstycken klaras och låses upp vinner jag även olika ingredienser eller föremål. Ingredienserna kan användas för att skapa läkande drycker, effektförstärkare eller samlarföremål såsom kort och videoklipp, men på de enklare svårighetsgraderna ligger de förstnämnda mest och samlar damm. Samlarföremålen är lite trevliga och bidrar till känslan av nostalgi som hela spelet på många sätt badar i.

Med sitt gummiskepp kan man utforska de olika spelens låtskatter.

Något som jag uppskattar lite extra är att utvecklarna har valt att skapa ett tydligare slagfält vid de tillfällen jag stöter på bossar. Då ändras de flerfiliga nivåerna jag vanligtvis strider på till en enfilig med högre tempo och större insatser, samtidigt som jag får se mina karaktärer handskas med bossen i bakgrunden. Även om jag har fullt upp med att stirra på de kommande symbolerna istället för den visuella striden känns det relativt involverande och spännande. Likaså finns det olika flerspelarlägen som piffar upp stämningen ytterligare.

I sin helhet känns Kingdom Hearts: Melody of Memories som en trevlig promenad genom seriens historia, men möjligtvis aningen tunn i sitt utförande. Det är välgjort och polerat men känns givetvis mer som en liten avstickare i jämförelse med dess syskontitlar. Trots detta är det en lättsam och svängig titel som framförallt kan tilltala de större fansen av serien men även spelare som bara vill ha ett enklare musikspel att roa sig med.