Recension: Judgment [PS5]

Jag ska börja med ett erkännande. Jag har aldrig spelat något spel från den populära serien Yakuza. Anledningen till att jag tar upp det är eftersom Judgment är en avstickare som utspelas i samma värld, och har stora likheter i grundkonceptet.

I detta sidospår iklär du dig rollen som advokaten Takayuki Yagami som efter att ha blivit en stjärna över en natt upptäcker att det finns en baksida med att försätta våldsbrottslingar på fri fot och sadlar om till privatdetektiv. Närheten till Yakuzan i stadsdelen Kamurocho i Tokyo är alltid närvarande och korsar Yagamis väg.

Berättelsen har en röd tråd av en serie mordfall som driver handlingen framåt samtidigt som det finns en enorm mängd sidospår att utforska. Och just sidofallen bjuder på en stor dos underhållning och skruvad japansk humor. Ett exempel är när jag får i uppdrag att sätta dit en trostjuv som stjäl spetstrosor från balkonger med hjälp av en drönare och ett annat där en man har blivit bestulen på en blåvit jacka med en gigantisk tiger på ryggen.

Neonskyltar och storstadspuls gör varje gata levande.

Jag skulle klassificera spelet som ett actionäventyr i en öppen värld. När spelet startar känns kartan liten, men det visar sig snabbt att det finns så mycket att upptäcka att det aldrig uppkommer något behov av en större värld. Vid varje gathörn finns det butiker, restauranger, spelhallar eller lönnkrogar där du kan hitta både vänner och aktiviteter.

När det gäller aktiviteter så blir jag nästan överväldigad av alla minispel som dyker upp. SEGA-klassiker som Outrun, Space Harrier och Virtua Fighter är några av arkadspelen du kan testa i spelhallarna. På casinon finns exempelvis både Texas Hold’em-poker och blackjack och vill du vara med i drönartävlingar så kan du självklart uppgradera din drönare och visa din dominans.

Trostjuven får erkänna sig besegrad.

Detektivsysslorna blir dock a och o där saker som att dyrka lås, utforska brottsplatser och slåss mot brottslingar blir vardagsmat. Stridssystemet är välutvecklat och bjuder på två olika stilar, mängder av attackkombinationer och så många färdigheter att låsa upp att det finns rollspel som skulle rodna.

Ett återkommande moment är att skugga någon och ibland ta inkriminerande foton, och här tycker jag ett av spelets brister lyser igenom. Det påminner om smygsekvenser från exempelvis Assassin’s Creed-serien där du måste ha ditt mål under uppsikt när de ovetande strosar genom stadens gator för att till synes slumpmässigt stanna, vända sig om eller byta riktning. Om du blir upptäckt fylls en mätare och du måste snabbt hitta en bil eller dörröppning att gömma dig i. Bortsett från att systemet känns slumpmässigt och orättvist tappar även berättelsen tempo på grund av dessa sekvenser.

En selfie med en nyfunnen vän. Allt för lite gratis käk.

Precis allting du gör i spelet ger dig färdighetspoäng och komplettionisten i mig blir nästan galen över att jag får en markering på allting jag har köpt i affärer och restauranger. Jag tar skada med flit i striderna för att det är det enda sättet att kunna köpa mat på krogarna. Jag har också lätt att tappa fokus på huvuduppdraget och glida iväg på sidouppdrag, shopping eller tjänster åt potentiella vänner.

På det hela taget är Judgment ett riktigt bra detektivspel och bortsett från alla distraktionsmoment så finns där ett driv och en vilja att få reda på vem mördaren är. Spelet ser fantastiskt ut på PlayStation 5 och här finns något både för dig som gillar actionäventyr, detektivhistorier eller skruvad japansk kultur.

Ett svar
  1. Niklas

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.