Recension: Jamestown+ [PS4]

Det är inte ovanligt med snarlika upplägg i spels berättelser nuförtiden, men Jamestown+ gör sig inte skyldig till detta. Hur många gånger har du tidigare fått vara pilot i de brittiska kolonialstyrkorna? Under 1600-talet? På Mars?

Målet i spelet är att skydda kolonin Jamestown (vilket även var namnet på första brittiska kolonin i USA) från spanjorerna samt deras marsianska allierade. Hela upplägget är så lysande att jag är lite besviken på att det inte är ett mer berättardrivet äventyr, istället för det bullet hell-spel som Final Form Games har skapat.

Som relativ novis inom denna genre gläds jag åt att det faktiskt finns en ganska snäll inlärningströskel som låter mig spela på låg svårighetsgrad. Detta gäller dock bara fram till en viss punkt då spelet säger till mig att skärpa mig och spela på riktigt istället om jag vill komma vidare i kampanjen. Då får jag istället återvända till tidigare uppdrag och spela om dem på svårare nivåer, och det är faktiskt ett ganska bra sätt att successivt lära sig hantera de lite galnare bossarna på högre svårighetsgrad.

Varje uppdrag är ganska kort, men oftast väldigt intensivt. Vågor av fiender sköljer över skärmen och utsöndrar hav av kulor när du börjar skruva upp svårighetsgraden lite. Jamestown+ är dock ganska förlåtande när det gäller träffytan på ditt skepp, och det är i princip bara kärnan av din farkost som tar skada. Det gör att det blir lite lättare att åka slalom i kulmönstret.

2627651-2211248-2011_12_25_00005[1]

Lycka till?

Nivåerna avslutas, som sig bör, av en gigantisk boss och det är här Jamestown+ verkligen briljerar. Dessa fiender är uppbyggda i flera faser och kräver att du håller tungan rätt i mun när du försöker undvika bossens attacker och samtidigt ska träffa de ömma punkterna som är exponerade. Det är svårt att få en känsla av hur mycket tanke och planering som ligger bakom dessa strider på lägre svårighetsgrader, men kamperna förvandlas till taktiska utmaningar på högre nivåer.

Till din hjälp har du möjlighet att låsa upp en handfull olika farkoster som alla har olika primära och sekundära attacker. De känns alla väldigt balanserade och därför faller det ofta på en smaksak när det gäller att hitta rätt skepp.

Det finns även ett gäng olika lägen att låsa upp, som till exempel ett maratonläge där du kör igenom banor på löpande band och försöker överleva så länge du bara kan. Dina tider kan förstås jämföras på topplistor, och det har åtminstone för min del varit ett effektivt sätt att konfirmera att jag inte är speciellt bra på Jamestown+.

screen2[1]

Med tanke på bristen på kulor som flyger mot dig skulle jag säga att detta är lugnet före stormen.

Spelet har en snygg steampunk-estetik och en intressant fiendedesign. Det senare märks i synnerhet senare i spelet när du beger dig djupare in i de marsianska områdena och möts av allehanda kreativa monster. Den retroinspirerade grafiken slår an vissa nostalgiska strängar, även om jag aldrig riktigt spelade denna typ av spel genren var som populärast.

För att förlänga livslängden på spelet finns även ett kooperativt spelläge för upp till fyra spelare och det behövs med tanke på att det är lite tunt när det kommer till uppdrag att spela. Det går förstås alltid att jaga poängmål och tider på topplistorna, men om det inte intresserar dig finns det dessvärre inte mycket som håller kvar dig efter kampanjen. Det är dock en trevlig upplevelse så länge den varar.

Ett svar
  1. motz motz

Lämna ett svar till motzAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.