Recension: Idol Manager [PS4, PS5]

I Japan betyder ordet ”idol” något helt annat än här i Sverige. En idol i våra ögon är en talang som genom tur, slump eller hårt arbete blir erkänd som artist och eventuellt har förmånen att växa in i sin roll. Eller så är det en formbar individ som ett mediaproducerande bolag hittar och sedan formar till en produkt som passar marknaden för tillfället.

I Japan är det helt annorlunda. Där är en idol något som du bestämmer dig för att bli tidigt i ditt liv. Sedan gäller det att träna och plugga extremt hårt för att snabbt komma in i rollen. Gärna i början av tonåren eftersom tidsrymden som du, i ditt yrke som idol är väldigt begränsad. Dessa arbeten blommar och vissnar inom loppet av kanske tio år och när du börjar närma dig trettio år är det dags att sluta.

I Idol Manager levererar utvecklaren Glitch Pitch inget annat än en ren idol-simulator, sett ur det japanska perspektivet. Det handlar i detta fall om att vara personen som hittar, tillvaratar och utvecklar idoler i ett fiktivt, japanskt samhälle.

Jag vet inte om jag ska lita på den här snubben egentligen…

Även om allt är på låtsas, finns verkliga parametrar strödda runt om i titeln. Som ansvarig för en mindre idolgrupp landar alla beslut på mig och det är en hel del. Därför litar jag helt och hållet på introduktionsmaterialet som ger mig tips på hur jag kan utveckla min grupp till att bli en lycklig, men inkomstdrivande affär.

Problemet med att följa guiden består dock av att jag alltid får en legendarisk idol som har verkligt höga faktorer när det kommer till karisma, uthållighet och framgång. Det i sig är väl egentligen inget problem, men det faktum att jag inom kort ställs inför dilemmat att lönesätta idolerna i min grupp och att det i detta fall handlar om att belöna efter prestation skapar en del huvudbry. Idol Manager handlar nämligen väldigt mycket om att tillhandahålla de resurser som blivit tilldelade från början. Och att ha en legendarisk ikon i mitt följe är såklart smart eftersom hon är känd, men när det kommer till att betala ut löner svider det ordentligt att ha henne med.

Spelet innehåller en hel del ”micro management”

Spelet i sig bygger på verkliga utmaningar när det kommer till att nå framgång. Om tjejerna inte hörs i radio falnar deras popularitet, och för att få dem att höras krävs det produktioner i form av musikstycken som spelas, framträdanden i TV och många andra parametrar. Som ansvarig för idolgruppen behöver jag med andra ord tänka på allt.

Jag behöver se till att de får vila, jag behöver se till att de syns i lämpliga media och jag måste se till att deras fans är glada och trogna. Det är en uppgift som tar många försök för mig, och även om jag avslutar första omgången med en konkurs av rang känner jag att jag behöver starta om igen. Kanske finslipa några parametrar för att nå ett bättre resultat. Kanske umgås mer med idolerna för att lära mig mer om deras drömmar så att jag kan hjälpa dem att förverkliga dessa.

Idol Manager är ett spel som fortsätter att ge, långt efter första, andra och tredje försöket. Men samtidigt kräver det sin speciellt nischade spelare. Om du är ute efter ett spel där du inom kort får möjlighet att glänsa, är detta kanske inte för dig. Men om du har lite tålamod och lär dig förstå alla intrikata parametrar som krävs för att få en idol att bli en idol, är detta en japansk, rosa guldgruva!