Recension: Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged [PS4, PS5]

Med Greta Gerwigs filmfenomen ”Barbie” fick leksaksföretaget Mattel sommaren 2023 troligtvis en hel del klirr i kassan, men faktum är att det inte är den enda av företagets produkter som har synts i andra sammanhang än just i leksakslådan. 2020 utvecklade nämligen den italienska studion Milestone Hot Wheels Unleashed, ett racingspel baserat på leksaksbilarna Hot Wheels, vars mottagande var förhållandevis varmt. Nu, tre år senare, har det kommit en uppföljare: Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged, och jag har satt mig vid ratten.

Likt sin föregångare kretsar det nya spelet kring intensiv banracing med inspiration från leksaksmärkets olika produkter och teman. Det finns såklart en handling som går hand i hand med spelets kampanjläge, men likt de lättflyktiga sagor man hittar på vid lek är den inte mer än en enkel fasad för själva leken. Jag kommer därför inte att beröra den mer än i förbifarten. Efter en kvick introduktion av kontroller på det klassiska orangefärgade Hot Wheels-golvet trycker jag snart pedalen i mattan och börjar köra mitt första riktiga race.

Kan en leksaksbil verkligen köra i hundratjugo knyck?

Med Milestone som utvecklare märker man tidigt att det finns mer djup i det här spelets upplägg än vad man vanligtvis får av just den här subgenren av racingspel. Med spelserier som Ride och MotoGP under bältet har de koll på såväl fysik som bandesign, och det ger den här upplevelsen en annorlunda udd gentemot lättsammare racingspel, trots sitt leksakstema. Det erbjuds ett antal olika spellägen, bland dem ett antal för flera spelare, en kampanj samt ett spännande läge för att bygga egna nivåer.

Kampanjläget utspelar sig på en karta som täcker flera olika områden med varierande tema. För att ta mig fram på kartan besöker jag olika event som alla utspelar sig på olika nivåer med olika förhållningsregler. Det finns ett relativt stort utbud av dessa och uppgiften kan vara allt från att komma på pallplats, klara nivåer på tid, sladda ihop poäng eller hålla sig kvar i utslagstävlingar. Det finns dessutom en boss i varje område som behöver besegras för att jag ska avancera. Lägena ger stor variation och nivåerna är underhållande, men de sistnämnda blir sällan särskilt minnesvärda då man istället för att lägga krut på att skapa unika nivåer med olika teman har samlat ett större antal nivåer under ett fåtal teman.

”Ville du köra runt i en 7-tons triceratops sa du? Say no more.”

Spelets största styrka är kontrollen och upplägget kring själva körandet. Det finns över hundra olika små leksaksbilar att köra med och alla är fördelade över ett antal fordonskategorier. Dessa bygger på klassiska köregenskaper fordonen har tillskrivna sig, men även andra faktorer som olika sorters turbofunktioner, variationer i styrning och liknande. Egenskaperna märks tydligt under körning men på något magiskt vis har man samtidigt lyckats skapa en balans där olika kategorier av bilar kan tävla mot varandra utan att någon kategori har en tydlig fördel. Känslan stöttas troligtvis upp en hel del genom smart bandesign, men ändå!

Fordonens köregenskaper märks som nämnt tydligt under körning, något som delvis utmärker sig genom sättet de manövreras på. Här är spelet snäppet svårare än många andra spel ur samma spelgenre, och det krävs en hel del träning för att bli riktigt bra. Gas och broms kräver fingertoppskänsla, kurvor ska tas ur rätt vinkel, turbon behöver förvaltas för att räcka till specifika hinder och bilens landningar beräknas för att inte krascha. Flera gånger fastnar jag på vissa utmaningar eller delar av nivåer för att min teknik är undermålig, men samtidigt som jag småsvär för mig själv inser jag hur imponerande det hela är.

Lekande lätt bygger jag mig mina drömmars racingbana.

Med spelets tema kommer också ett lite extra ansvar gentemot oss spelare. För vad hade ett racingspel baserat på en serie leksaker varit utan själva leken? Frågan har nog bollats med råge på studion, för leken syns ordentligt i spelets läge för banbyggande. Ofta är såna här lägen tunga och avancerade med hög inlärningströskel, men här lyckas man skapa en användarvänlig och enkel tjänst som jag fastnar för direkt. Trots att det inte blir någon Nürburgring av min första skapelse går det smidigt att laborera, och villkoret för att den ska godkännas är enkelt: du ska helt enkelt kunna köra ett varv genom banan.

Med Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged har Milestone inte bara lyckats med att skapa ett kompetent racingspel, utan även med att applicera ett unikt tema på bästa sätt. Spelet har en lekfull aura mitt i allt allvar, och det märks när jag ena stunden tar svåra kurvor med min bil för att nästa sekund se ”Made in”-texten på dess undersida medan den studsar runt på golvet. Med mycket innehåll och djup kan man glömma den tunna handlingen och småskräniga ljudbilden, för nu är det lekdags.