Recension: Horizon Forbidden West: Complete Edition [PC]

I takt med att spelutveckling blir allt dyrare behövs ju även en större målgrupp för att projekten ska bli lönsamma. Detta har lett till att Sony under de senaste åren även har släppt flera av de största titlarna på PC. Det tar ibland ganska lång tid mellan släppen, men om du har gått och längtat efter att spela Horizon Forbidden West (8/10) på din speldator är nu väntan över.

Eftersom vi redan har en recension av själva spelet, som du finner via länken ovan, kommer denna PC-recension i vanlig ordning fokusera mer på det tekniska och de skillnader som denna version erbjuder.

Det första som slog mig när jag startade upp PC-versionen är att systemkraven faktiskt är ganska mänskliga, till skillnad från en rad andra spel som har släppts på senare tid. Inställningarna går att skala ner ganska omfattande för att passa även mer blygsamma byggen, utan att tappa alltför mycket av den makalösa visuella upplevelse som spelet erbjuder. För att hjälpa till med detta finns uppskalningsmetoder som DLSS, FSR och XeSS för att lätta på trycket för din hårt jobbande dator, men ändå bibehålla god grafisk kvalitet.

Inte konstigt att TV-mottagningen var usel…

I vanlig ordning håller FSR lite lägre kvalitet jämfört med de andra varianterna, men det har förvisso heller inte några specifika hårdvarukrav för att kunna utnyttja tekniken. Förutsatt att grundupplösningen är tillräckligt hög kommer det inte att vara några problem dock. Skulle du vara så pass lyckligt lottad att du har ett Nvidia-kort från 40-serien kan du även utnyttja Frame Generation för att ge bildfrekvensen en rejäl skjuts. Detta lägger ju förstås till ganska mycket latens när det gäller styrning och dylikt, men lyckligtvis jämnas detta ut tack vare att utvecklarna Nixxes även har implementerat Nvidia Reflex för att optimera fördröjningen.

Vid tillfället när jag recenserade PS5-versionen av spelet hade det ännu inte släppts till allmänheten, och det märktes i en hel del fall med buggar av varierande omfattning. Jag upplevde allt från uppdrag som inte aktiverades förrän efter en omstart av spelet till ganska allvarliga krascher som skadade min sparfil. Med PC-versionen är i princip allt detta som bortblåst, och allting har klaffat som förväntat bortsett från en stackars robot som fastnade i ett träd. Det är ju dock inte speciellt konstigt att upplevelsen är bättre med tanke på alla patchar och förbättringar som har släppts till originalversionen sedan lanseringen för drygt två år sedan, och jag är övertygad om att PS5-versionen också fungerar utan problem i nuläget.

Det visade sig vara svårare än förväntat att tämja plåtormen.

PC-versionen lanseras även med expansionen Burning Shores inkluderad, vilket innebär att du får den kompletta berättelsen och upplevelsen redan från början på PC. När det gäller grafiska förbättringar är de väl kanske inte omvälvande, men det känns rätt bra att kunna få tillgång till en högre bildfrekvens utan de avkall på upplösning och inställningar som konsolversionen har. Det finns inga satsningar på ray tracing i spelet, men det gör inte så hemskt mycket i slutänden. Spelet är väldigt vackert även utan dessa tekniker, och det skulle förmodligen kräva väldiga resurser att göra om skuggor, ljussättning eller reflektioner för att erbjuda något som bara kan användas av de biffigaste grafikkorten.

När jag startade upp spelet kände jag omedelbart det sug som fångade mig när jag recenserade originalsläppet. Striderna är taktiska och underhållande, omvärlden är så vacker att man tappar andan emellanåt, och det finns en tillfredsställelse i att bocka av sidouppdrag. Nu när spelet dessutom är i ett bättre tekniskt skick och erbjuder en ännu bättre visuell upplevelse är det utan tvekan det bästa sättet att uppleva spelet.