Recension: Hatsune Miku: Project DIVA Future Tone [PS4]

När jag startar upp Hatsune Miku: Project DIVA Future Tone för första gången och väljer menyalternativet Rhythm Game blir jag, trots förhandsinformationen, totalt överrumplad av det generösa utbudet. Här finns över 200 låtar prydligt sorterade i bokstavsordning och jag går noggrant ett varv och ser vilka sånger jag sett och hört tidigare. Det visar sig att i stort sett alla favoriterna från Hatsune Miku: Project Diva F (8/10), Hatsune Miku: Project DIVA F 2nd (9/10) och Hatsune Miku: Project Diva X (8/10) är med.

Spelet är uppdelar i två separata delar: Future Sound  och Colorful Tone där paketen kan köpas separat. Varje del innehåller egna låtar, moduler och troféer. Future Sound innehåller låtarna från de tidigare Project Diva-spelen medan Colorful Tone har låtarna från Project Mirai och det äldre arkadspelet. Om jag generaliserar lite innehåller Colorful Tone lite gulligare låtar medan Future Sound har en lite råare ton. Mängden innehåll är ungefär lika stort och skillnaden mellan paketen är mest tycke och smak. Grundspelet släpps gratis i en preludiumversion där två sånger ingår och för att låsa upp sångpaketen, behöver du köpa dem.

Lite flygplatsunderhållning

När pulsen lugnat ned sig lite efter det första intrycket, väljer jag en låt jag spelat tidigare och sätter igång på svårighetsgraden Hard. Jag blir väldigt snart påmind om skillnaden mellan ljusets och ljudets hastighet, då tajmningen i mina knapptryckningar är helt fel och jag misslyckas med sången ganska snabbt. Efter att ha ändrat synkroniseringen mellan ljud och bild i menyn gör jag ett nytt försök men måste till slut inse att Future Tone är ett betydligt svårare spel än de tidigare.

Även när jag minimerar ljudets avstånd mellan högtalare och öra genom att spela med hörlurar, finns det låtar som är svåra på normal svårighetsgrad, då kraven på att klara en låt är betydligt strängare här. Jag har fortfarande inte klarat spelets svåraste sång (Denparadigm) på den normala svårighetsgraden. Jag kommer inte att ge upp innan den är avklarad, men jag kanske får ta hjälp av makroknappar som tillåter mig att allokera länkade noter på axelknapparna.

Spelmekaniken är något annorlunda än i Project Diva-spelen, till exempel behöver jag emellanåt hålla rätt knapp nedtryckt så länge som möjligt, istället för de klassiska notbanorna. Det blir dock svårt när det dyker upp massor av hålla-noter efter varandra och jag märker att jag får onödigt många missar när jag koncentrerar mig på att hålla kvar och jag rekommenderar att du sparar det tills du behärskar låten i övrigt.

Tomtemor kom med en sen julklapp

Det finns fyra svårighetgrader från Easy till Extreme, och några av sångerna erbjuds även på Extra Extreme. Lite snopet finns dock inte alla låtar med på alla svårighetsgrader, och när jag ändrar svårighetsgrad ökar eller minskar det totala antalet sånger.

Varje gång du spelar färdigt en låt får du poäng som du kan använda till att köpa nya moduler åt dina karaktärer; allt från kläder och frisyrer till accessoarer, vilka du sedan kan använda i låtarna. I de tidigare spelen har du kunnat interagera med figurerna, men det är borta här. Vocaloiderna har inga egna rum och det finns inga minispel eller presenter att ge dem. För mig är det något positivt, eftersom jag istället kan fokusera på det som är det viktigaste i Diva-spelen; musiken och spelglädjen.

Varje sång har en egen video som renderas i realtid för att ditt val av kläder och tillbehör till karaktärerna ska återspeglas på skärmen. Spelet flyter på i 60 bildrutor per sekund i full HD och ser vansinnigt snyggt ut. Självklart finns det en gallerifunktion där du kan bygga spellistor och se videorna utan att spela om du exempelvis vill lyssna på lite härlig j-pop under en fest.

Skönsång under en blodröd måne

Hatsune Miku: Project DIVA Future Tone förmedlar en enorm värme och under varje session sitter jag där med ett stort leende, både för den uppryckande tempopopen och de färgglada videosnuttarna. Varje gång jag startar spelet får jag den där ”bara en sång till”-känslan och jag har svårt att lägga ifrån mig handkontrollen. Det här är ett spel som kommer att ge mig många glada timmar och passar lika bra att spela i fem minuter som en hel dag.