Recension: Hakuoki: Edo Blossoms [Vita]

Efter det västerländska intåget i den uppåtgående solens rike, trängdes tradition och respekt om utrymme tillsammans med nya vapen och värderingar. Edo-eran var verkligen en omvälvande tid i det feodala Japan och ingenting blev sig riktigt likt efter alla de krig som slet sönder landet.

I Hakuoki: Edo Blossoms tar berättelsen vid där vi som spelare fick lämna Chizuru Yukimura åt sitt öde i första delen av serien; Hakuoki: Kyoto Winds (7/10). Gruppen av krigare som kallar sig Shinsengumi, har slickat såren efter de stora slagen och sörjt de krigande kamraterna som stupat. De förbereder sig nu för nästa del i det ojämna kriget som härjar runtom i riket.

Törstandet efter blod kan botas på olika sätt

Upplägget i historieberättandet är en smula annorlunda i Edo Blossoms, och jag har från början möjlighet att välja vilken historia jag vill följa. Mitt första val faller självklart på Toshizō Hijakata, Shinsengumi-gruppens underbefäl; karaktären som tilltalade mig allra mest under mina genomspelningar av Kyoto Winds. Hans komplexitet som människa kombinerat med den höga integritet han har visat, gör honom till en mycket intressant personlighet.

De allra flesta hjältarna i gruppen har nu helt och fullt anammat livet som halvdemoner och har lärt sig att behärska begären samtidigt som de nu vet hur de utnyttjar fördelarna i sin helhet. Blodlusten är dock en svaghet som de fortfarande har svårt att komma över och därför beger sig Chizuru hemåt för att söka efter ett botemedel eller en bromsmedicin.

Efter att ha lyckats skapa en medicin vars egenskaper gör att den djuriska lusten försvinner, återvänder hon till sina vänner. Det dröjer inte länge innan Chizuru får möjlighet att prova medicinen på en halvt galen Toshizō, men samtidigt öppnas även möjligheten upp att stilla törsten med hennes eget blod.

Shinsengumi-gruppens garderob har även den uppgraderats

Beroende på mina val ändras berättelsen i stort och smått. Faktum är att jag till en början har svårt att komma någonvart eftersom ett val precis i början stakar ut ett slut för mig långt innan berättelsen är ämnad att sluta. Efter att ha spelat om början ett antal gånger, får jag dock komma vidare och tar mig allt närmare det oundvikliga, tragiska slutet.

För att vara en visuell roman förvånar denna del mig genom att vara oerhört gripande och intressant i varje dialogruta. Baserat på Japans historia, vet jag vad som kommer att ske mot slutet och jag försöker i varje val påverka ödets gång till det bättre. Jag önskar att västerlänningarna ska lämna öriket ifred, jag hoppas att fiendernas skjutvapen ska försvinna och jag vill så gärna att Shinsengumi ska få fortsätta att leva som äkta samurajer.

När det första slutet till sist uppenbarar sig, förbannar jag det faktum att spelet följer de verkliga historiska händelserna. Jag känner mig dock envis och beslutsam och startar därför nästa gren av berättelsen omedelbart. Förhoppningsvis kan jag uppnå ett annat slut knutet till ett annat öde, men förmodligen späs tragedin bara på ytterligare.