Recension: Gravity Badgers [Vita]

Angry Birds har blivit en förebild för många utvecklare när det gäller fysikbaserade pusselspel. Rovio var inte först på marknaden, men de lyckades polera konceptet och göra ett kul spel som var lättillgängligt för alla.

Gravity Badgers från Wales Interactive bygger på ett snarlikt koncept som infördes i Angry Birds Space, men ersätter fåglarna med grävlingar i rymddräkt utrustade med en jetpack. Du använder pekskärmen för att markera vilken riktning och med hur mycket kraft du vill slunga iväg grävlingen och målet är att samla tre stycken glober som finns utspridda på respektive bana. När du har samlat de tre globerna avslutar du banan genom att bege dig till en grön portal.

I början är pusslen väldigt enkla, men snart införs lite himlakroppar som påverkar grävlingarnas flygbana. En del föremål drar till sig grävlingen, medan andra skjuter ifrån sig. Det finns även banor som har ett hölje kring portalen som behöver försvinna innan du kan klara banan. Varje kapitel i spelet avslutas dessutom med en sorts bossfight som kombinerar pusselelementen med mer tajmingbaserade mekaniker.

Problemet med Gravity Badgers är dock att du får se allt som spelet har att erbjuda den första halvtimmen. Pusslen blir absolut mer komplexa och utmanande, men inga nya element införs. Pusslen i sig känns heller inte tillräckligt varierade för att få mig att vilja spela vidare och samla alla glober. Det enda som finns att sträva efter är att nå de olika bossarna, och för att göra det måste du ta dig igenom alla nivåer i ett kapitel.

2013-11-29_00083[1]

Spelets inspirationskällor är klara, men dessa grävlingar är inte lika arga som förlagorna.

En av de första sakerna jag gjorde i spelet var att stänga av musiken. Den hemska loopande musikslingan gick mig snabbt på nerverna och gick helt enkelt inte att lyssna på i längden. Problemet är att detta dessutom stänger av ljudeffekterna, men jag märkte fort att jag inte saknade dem.

Jag upplever också en del buggar i menysystemet, i synnerhet när jag försöker navigera med spakarna eller styrkorset. Menyerna hänger sig ofta på ett specifikt val och tvingar mig att använda pekskärmen istället, vilket är ganska irriterande när jag kämpar med ett pussel och vill starta om banan.

Gravity Badgers är ett spel som bygger på ett kul koncept men som lider väldigt mycket av att det saknar det djup som till exempel Angry Birds Space har. Mångfalden lyser med sin frånvaro vilket gör det svårt att rekommendera spelet. Utvecklarna stoltserar med att de har över 130 banor i spelet, men trots detta kände jag mig färdig efter första halvtimmen.

2 kommentarer
  1. motz motz
    • Johan Lindros Johan Lindros

Lämna ett svar till Johan LindrosAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.