Recension: God of War [PC]

Vad är detta? En recension av ett PC-spel på en PlayStation-blogg? Nej, du behöver inte gnugga ögonen för det är faktiskt precis vad det är. I samband med Sonys satsning på att leverera populära PlayStation-spel till en bredare publik tänkte vi att det bara är rimligt att kika närmare på dessa.

God of War (9/10) är förvisso inte den första exklusiva titel som har tagit steget till PC-plattformen, men är onekligen den hittills största lanseringen och startskottet för vad som ser ut att bli ett bra år för PlayStation-spel på PC.

Eftersom själva innehållet i spelet är identiskt med PlayStation 4-originalet kommer denna recension vara lite mer fokuserad på de tekniska skillnaderna och hur pass bra implementerade de är. Om du vill läsa mer detaljerat om upplägget och och spelmekaniker kan du läsa min tidigare recension här. Redan när spelet släpptes 2018 var det en makalöst imponerande bedrift att uppnå denna nivå av grafisk kvalitet på relativt svag hårdvara. Detta blev ännu ett snäpp bättre när Sony för snart ett år sedan släppte en patch som möjliggjorde 4K-upplösning och 60 bildrutor per sekund för de som hade lyckats lägga vantarna på en PlayStation 5. Nu när God of War slutligen tar steget till PC finns det ytterligare uppgraderingar som väntar runt hörnet.

Inte nog med att kvaliteten på skuggor, reflektioner och ljussättning är högre, Santa Monica Studio har dessutom valt att implementera lite extra godis för alla som råkar ha ett Nvidia RTX-kort. Dessvärre handlar det inte om Ray Tracing i detta fall, men AI-tekniken DLSS gör ett välkommet inträde. Med denna teknologi kan du rendera spelet i lägre upplösning, och sedan låta en algoritm rekonstruera bilden till en högre upplösning. Detta gör att datorn istället kan leverera en högre bildfrekvens, oftast utan märkbar skillnad i bildkvalitet.

Skjut vildsvinet, jag kan inte tänka mig några negativa konsekvenser av detta.

Tyvärr är implementeringen av denna teknik inte helt hundra i detta fall, och jag märker då och då artefakter som yttrar sig som glittriga ytor. Det är dock inte hela världen när prestandan jag fick i utbyte låg mellan 100-120 FPS. Om du inte har ett Nvidia-kort eller kanske bara en äldre modell finns även AMD:s uppskalningsteknik att använda. Denna använder ju dock inte sig av rekonstruktion, vilket då gör att det påverkar bildkvaliteten mer jämfört med DLSS. Du kommer att få en prestandahöjning dock, men jag skulle nog hellre sänka kvaliteten på de grafiska effekterna först för att klämma ur lite mer prestanda.

Under recensionsperioden har jag även använt mig av ett par olika datorer med väldigt stor prestandaskillnad, och jag kan med glädje meddela att spelet rullar bra även på lite äldre hårdvara. Jag fick sänka upplösningen lite för att behålla maxinställningar på detaljer, men kunde ändå utan större problem nå över 60 FPS-gränsen.

EUPHOOOOOORIA!

Det har varit en intressant upplevelse att återvända till spelet som jag älskade så mycket när jag recenserade det för snart fyra år sedan. Alla spel åldras ju inte speciellt väl med tanke på hur mycket innovation som sker i spelbranschen från år till år, men faktum är att God of War känns precis lika fängslande och underhållande som det gjorde vid lanseringen 2018. Berättelsen är överraskande emotionell med tanke på den lövtunna handlingen i föregångarna i spelserien, och många ögonblick landar väldigt effektivt även under min andra genomspelning.

Jag vidhåller dock min kritik om att sista tredjedelen borde ha kapats ner en aning för att bibehålla flytet i berättelsen, men det är också det enda jag kan finna som klagomål på spelet. PC-versionen av detta mästerverk är utan tvekan det bästa sättet att uppleva Kratos resa genom den nordiska mytologin. Förhoppningsvis fortsätter Sonys satsning på PC-portningar i denna stil när Uncharted-spelen dyker upp senare i år.