Recension: Forest Grove [PS4, PS5]

Zooey Kunstmatigaard, dotter och arvinge till en techmiljardär, har försvunnit under mystiska omständigheter. Hon sågs senast i sitt sovrum, och styvmamman som rapporterat henne försvunnen är såklart orolig. Den lokala polisen kan inte riktigt reda ut vad som har hänt, och kallar in hjälp från specialistutredare. För att slippa resa till ett avlägset hus ute i Oregons skog föreslås det att vi ska använda ny, cool teknik för att försöka lösa brottet. 

Kriminalteknik har i framtiden nämligen kommit rätt långt och avdelningen inom polisen jag arbetar på sysslar väldigt mycket med att lösa brott på distans. Till min hjälp har vi de tekniska möjligheterna att återskapa brottsplatser virtuellt och med en ny liten enhet även återskapa ljudsignaler, minnen och en hel del annat. Det är dags att besöka familjens hus i Forest Grove, om än virtuellt återskapat.

Eftersom det är oklart vad som hänt med Zooey så får hela huset anses vara en brottsplats, även om brottet i sig är oklart till en början. Har hon försvunnit? Rymt hemifrån? Har någon kanske haft ihjäl henne, och i så fall vem, och varför? Frågorna är många och genom att undersöka huset får jag försöka pussla ihop händelserna. 

Dags att försöka återskapa lite minnen i den virtuella återskapningen av familjens hus.

Till min hjälp har jag en liten maskin, en nanodeck, som kan läsa av DNA, återskapa fragment av dialoger mellan personer och ibland även återskapa scener mellan människor. Det i kombination med dagboksnoteringar, telefon- och chattloggar är mina huvudsakliga informationskällor. Att reda ut försvinnandet innebär att läsa lite mellan raderna – vem säger vad, och vad menar de egentligen? 

Att undersöka huset i jakt på ledtrådar visar sig vara svårare än tänkt, då hela familjen verkar besatt av att tala i gåtor och har dessutom fyllt huset med kniviga pussel, gömda rum och låsta kassaskåp. 

I jakten på att reda ut vad som hänt behöver jag samla på mig bevis från diverse olika källor

Vad som hade kunnat vara en intressant brottsutredning blir snabbt en frustrerande upplevelse dock. Jag behöver mer eller mindre dammsuga huset på ledtrådar och försöka pussla ihop dessa på eget bevåg. Det är lite synd, för det är i grund och botten en rolig aktivitet att förska dra slutledningar och undersöka brottsplatser i andra spel, men Forest Grove misslyckas rejält på det planet, dels på grund av vissa tekniska problem, men även för att det finns lite för mycket områden att undersöka och för många föremål att inspektera som kanske inte har någon som helst betydelse i slutänden.

Med ett lite mer användarvänligt användargränssnitt, färre tekniska problem och lite bättre fokus på huvudhandlingen hade Forest Grove kunnat vara ett bra spel, men nu känns det bara otydligt, ofärdigt och frustrerande att spela. Det finns lite för många karaktärer, sidospår och detaljer som distraherar, men det är kanske också meningen, brottsutredningar är nog sällan enkla och tydliga. Men det är inte alltid spel behöver vara så brutalt realistiska, i synnerhet inte om det kommer på bekostnad av spelglädjen.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.