Recension: Firegirl: Hack ’n Splash DX [PS4, PS5]

Roguelike-subgenren har tagit många former de senaste åren, men jag kan nog aldrig påstå att jag har sett detta upplägg i kombination med brandsläckning. Detta är dock något som den lilla indiestudion Dejima har beslutat sig för att vi behöver för att bredda utbudet av omgångsbaserade actionspel. Jag har nyfiket tagit mig an verket för att ta reda på mer!

Du tar dig an rollen som en ung och lovande brandbekämpare och kastas snabbt in i den ordagranna hetluften när brandstationen, av alla ställen, står i lågor. Du hyllas sedan som hjälten som har räddat hela stationen, och ansvaret som nu vilar på dina axlar är att se till att dra in tillräcklig finansiering för att utöka både personalstyrka och kvaliteten på utrustningen. Detta gör du genom att rycka in så fort brandlarmet går någonstans i staden, och framgångsrikt rädda de människor och husdjur som har fastnat i eldhavet.

Det kanske är bättre om du släcker elden som i princip slukar ditt hår?

Framgångsrika släckningsjobb där du räddar samtliga offer och själv även undkommer oskadd kommer att göra att du får fler fans som är villiga att donera pengar för att komplettera den knapphändiga budget som stadens politiker tycker är nog. Dessa pengar kan du då lägga på bättre släckningsutrustning, bättre brandskydd som gör att du tål mer stryk och förstås möjligheten att anställa folk till kök, sjukstuga och dylikt i stationen vilket ger dig tillgång till ytterligare uppgraderingar.

Under släckningsuppdragen anländer du till nivåer som är procedurellt genererade, och du måste därför snabbt lära dig läsa av situationer för att inte hamna i trångmål. Flammor kommer både från tak, väggar och golv och kan ibland slunga ytterligare eld mot dig så fort du närmar dig. Till din hjälp har du din trofasta vattenslang som dels motverkar bränderna, men även fungerar som hjälpmedel för att navigera runt i nivåerna. Du kan exempelvis rikta slangen mot marken samtidigt som du hoppar för att få en rejäl skjuts uppåt. Vatten är något du behöver hushålla med dock, då du aldrig riktigt vet var på nivån det finns möjlighet att fylla på tanken.

Imponerande vattentryck gör att du kan susa iväg upp till våningar som annars är otillgängliga.

Det är dock inte enbart ett kontinuerligt nötande av nivåer för att uppgradera stationen som gäller. Efter några uppdrag börjar en potentiell konspiration uppdaga sig, och det kanske inte alls är en tillfällighet att det konstant brinner i alla hörn och kanter i staden. Det leder till en del underhållande svängar i berättelsen som skapar ett bra komplement till de få, men solida, spelmekanikerna som Firegirl bjuder på.

Presentationen i spelet är dock det jag fastnar mest för vid första anblicken. Den visuella delen är utsökt i sin enkelhet, med en blandning av platta sprites för både karaktärer och eldflammor som befinner sig i miljöer som har en härlig känsla av detaljrikedom och djup. Dessa kontraster skapar miljöer som jag hela tiden har ett sug att utforska vidare. Det medryckande soundtracket är grädde på moset för en spelupplevelse som bygger på repetition för att nå framgång.

Firegirl: Hack ’n Splash DX kanske inte riktigt har djupet som många av de stora, framgångsrika verken i roguelike-genren har, men det som finns här har verkligen sin charm. Det finns en del farthinder för framstegen som kräver lite onödigt mycket nötande också, vilket är lite synd. Utöver detta är det en ganska härlig upplevelse som är värd att plocka upp om du gillar genren.