Recension: FIFA 17 [PS4]

Electronic Arts årliga sportspel är väl inte direkt kända för banbrytande innovation och stora svepande förändringar från år till år. När något ändras är det oftast små justeringar och balanseringar baserat på den feedback som spelare har haft under det gångna året. I de flesta genrer är detta något som räknas som väldigt negativt, men med tanke på att sportspelen av idag oftast håller hög klass i grunden vill utvecklarna inte göra alltför stora förändringar i receptet.

FIFA 17 bjuder både på en, för serien, helt ny spelmotor i form av den DICE-utvecklade Frostbite-motorn, och ett helt nytt berättelsedrivet spelläge. Dessa förändringar innehåller dock både bra och dåliga nyheter.

Själva berättelseläget har inspirerats av NBA 2K-seriens dito, där vi brukar få följa en ung lovande talang i med- och motgångar. Samma sak gäller i denna titel där vi får axla rollen av den 17-årige Alex Hunter. Han drömmer om en framtid i Premier League-fotbollen och att få göra samma avtryck i ligan som hans farfar gjorde på sin tid. Efter en knackig start där Hunter blir petad från fotbollsakademin, får han trots allt en del kontraktsförslag från klubbar i brittiska förstaligan, och beroende på vilken klubb du väljer ser förstås chanserna att få spela olika ut.

När du valt din klubb är det dags att följa vardagen för en fotbollsspelare, där träningspass förbättrar dina färdigheter och påverkar sannolikheten att du får fler spelminuter. Berättelsesekvenserna blir något färre ju längre in i spelet du kommer, men flikar ändå in lagom mycket information för att skapa lite dramatik eller vändningar i Hunters vardag. Det är långt ifrån några överraskande saker som sker, men känns emellanåt ändå lite charmigt och är ett välkommet inslag i denna spelserie.

Cristiano Ronaldo försöker snubbla trots att han redan har fått frispark.

Det viktigaste är ju dock själva fotbollen, och hur årets upplaga har förändrats jämfört med förra året. På denna punkt är jag faktiskt lite skeptisk till många av justeringarna, och troligtvis hänger mycket av detta på bytet av spelmotor. För att balansera de tidigare ganska löjligt överlägsna snabba spelarna har utvecklarna fokuserat på att göra fysiken en större faktor. En stark spelare ska helt enkelt kunna kontrollera en snabb, men lite svagare spelare genom positionering och närkampsspel.

Det som har skett är dock att tajmingen i tacklingsspelet känns väldigt annorlunda, och det dröjde länge innan jag fick grepp om själva grundtanken. Jag upplever dock att det ibland finns vissa datorstyrda spelare som totalt ignorerar mina försvarsförsök, och anfallen känns nästan förutbestämda när jag hjälplöst hänger och sliter i tröjor. Glidtacklingar har också blivit aningen mindre effektiva, åtminstone när mitt mål är att träffa bollen och inte samla på mig en hel kortlek.

"Jag lovar! Torsken var SÅ HÄR stor."

”Jag lovar! Torsken var SÅ HÄR stor.”

Spelare har en tendens att kollidera på mystiska vis också, vilket kan leda till enorma luckor i försvarsspelet om jag har otur. Det är lite samma symptom som uppvisades förra gången EA Sports bytte motor i sina sportspel, och det tar alltid ett par år innan de har lyckats kalibrera fysiken för att åstadkomma vad de egentligen vill.

Passningsspelet känns emellanåt snudd på buggigt när mina knapptryckningar missförstås gång på gång. Det sker ofta att min spelare väljer ut fel passningsmottagare och ett lovande anfall rinner ut i sanden, eller leder till en ostoppbar kontring. Det är otroligt frustrerande, men samtidigt något som borde gå att justera med en patch.

I övrigt är stommen densamma sedan tidigare, med FIFA Ultimate Team som en stor central punkt (och kassako), och när du har spelat igenom berättelseläget kan du dessutom importera din version av Alex Hunter till ditt Ultimate Team. När allting klaffar är det fortfarande ett riktigt kul spel, i synnerhet tillsammans med några kompisar i soffan.

Det finns få saker som är dåliga med FIFA 17, men det är de små detaljerna och irritationsmomenten som gör att jag inte riktigt fastnar lika mycket för detta som förra årets utgåva. Förhoppningsvis lyckas EA Sports antingen justera det under årets gång, eller åtminstone skruva på rätt inställningar för att få ut en lite mer gedigen produkt nästa år.