Recension: F1 2015 [PS4]

Formel 1 är en av de mest prestigefyllda tävlingarna inom motorsport och de deltagande stallen skyfflar miljarder kronor i fartmonstren till bilar under den årliga världsturnén för att utse den bästa föraren. Att den bästa föraren oftast brukar sitta i den bil som det har spenderats mest pengar på är en annan fråga.

Årets upplaga av Codemasters F1-serie innebär premiären på den nya konsolgenerationen. Det innebär vackrare grafik, bättre bildfrekvens men tyvärr också en del kapade funktioner. Det verkar vara mer regel än undantag att spel med årliga släpp drabbas av åtstramningar vid övergången till en ny konsol och tyvärr hör inte F1 2015 till undantagen.

Som kompensation för förra årets frånvaro på PlayStation 4 erbjuder spelet möjligheten att spela både förra årets och detta års säsong, vilket är ett trevligt tillägg. Problemet är att säsongsläget i princip är det enda spelläge som får att välja, bortsett från standardinslag som fristående lopp och varvutmaningar på tid. Det finns visserligen ett flerspelarläge också, men även här är det tunnsått när det gäller valmöjligheter. Fasta tävlingar kan du också delta i men utöver detta är det ganska tomt.

I enspelarläget finns det ett nytt val som heter Pro Season där du tävlar helt utan hjälpmedel, med motståndet på svåraste nivån och med vyn låst till cockpit-kameran. Även den text du normalt sett ser på skärmen, som position och vilket varv du är inne på är avstängd i detta läge, så du måste förlita dig på den information du får från depåpersonalen. Detta är en kul utmaning för de spelare som är veteraner, men i grund och botten är det samma typ av spel som om du valt att spela en vanlig säsong.

f1-2015-official-screenshot[1]

F1 2015 briljerar dock när det kommer till själva körandet, vilket faktiskt är det viktigaste när man ser på helheten. Fartkänslan är ypperlig och paniken när du inser att inbromsningen till kurvan var för sen är påtaglig. I synnerhet regnlopp påtvingar en nivå av fokus som få andra spel gör och utmaningen att hålla dessa fartvidunder på banan i suboptimala förhållanden är väldigt sporrande.

Väder är något som sannerligen spelar in i loppen eftersom det kan ändras dynamiskt under tävlingens gång. I mitt första lopp i spelet genomförde jag både träning och kvalificering i strålande solsken, men när tävlingsdagen kom var det ösregn, och förstås regndäck, som gällde. Efter halva loppet avtog dock regnet och banan började torka upp, något som jag noterade lite för sent. Jag körde vidare med regndäcken när mina motståndare var snabba in i depån för att byta till torrdäck och mitt försprång i loppen var raderat.

De datorstyrda motståndarna håller i de flesta fall ganska hög klass när det kommer till att bete sig realistiskt och följa de regler som finns. Tyvärr brukar varvade motståndare agera väldigt vårdslöst och slåss om positioner istället för att lämna plats till de som ska passera. Enligt reglementet är varvade motståndare skyldiga att lämna företräde men trots detta blev jag blev påkörd bakifrån otaliga gånger för att någon försökte ta tillbaka sin plats, vilket är otroligt frustrerande.

f1-2015[1]

Codemasters har oftast en väldigt god avvägning mellan realism och användarvänlighet som gör att det går att finna en svårighetsgrad som passar just mig. F1 2015 kan vara brutalt svårt när jag skruvar upp motståndarna till svåraste nivån och stänger av alla hjälpmedel, men jag lyckas hitta en lagom utmanande nivå med en kombination av de inställningar som erbjuds.

F1 2015 är ett välgjort spel som tyvärr hämmas en del av det skrala utbudet av lägen. Att köra F1-bil är riktigt kul och de taktiska elementen i sporten skildras på ett bra vis, men det känns lite som ett spel som släpps i väntan på nästa års upplaga.