Recension: Dynasty Warriors 9 Empires [PS5]

Dynasty Warriors 9 försökte sig på flera stora förändringar när det lanserades för ett par år sedan. Den största förändringen i den beprövade musou-formeln var att introducera en öppen spelvärld, något som med facit i hand visade sig fungera mindre än optimalt för serien. I kombination med rejäla tekniska problem var och förblir Dynasty Warriors 9 en besvikelse på nästintill alla plan.

Därför har jag väntat på Dynasty Warriors 9 Empires i hopp om att utvecklarna skulle kunna få rätsida på det hela och erbjuda en titel som drar nytta av en öppen spelvärld istället för att förhindras av den. Efter många timmar kan jag konstatera att det nya Empires-spelet helt klart är bättre än föregångaren, men samtidigt att skadan från Dynasty Warriors 9 trots allt är för stor för att kunna räddas av denna pseudo-uppföljare, trots ett steg tillbaka. Men mer om det lite senare.

Målet med spelet är kort och gott att erövra Kina med någon av de karaktärer jag kan välja mellan. Jag kan välja att ta kontroll över ett högt uppsatt befäl i en av spelets många arméer eller rentav ledaren för någon av dessa arméer. Strider utspelas i klassiskt musou-manér där min valda karaktär enkelt tar sig an tusentals fiender på stora slagfält. Det som får Empires-serien att sticka ut från mängden är dock det som sker mellan striderna.

Hej då mamma! Nu måste jag ut och slåss mot tusentals soldater.

I vad som närmast kan beskrivas som en diplomatisimulator följer spelet ett kalenderbaserat upplägg där jag väljer mellan att ta mig an strider eller att bygga ut mitt imperium på en rad olika sätt. Spelet uppmuntrar mig att djupdyka i de många val som presenteras och att verkligen kliva in i rollen som krigsherre med allt vad det innebär. Ur detta perspektiv liknar Empires mer ett rollspel snarare än ett actionfyllt musou-spel och det är oväntat uppfriskande.

Det är i dessa sekvenser som spelets bästa sidor vilar. Även om jag i själva verket endast gör val i en rad olika menyer får jag känslan av att varje beslut väger tungt för mina eventuella framgångar och det gör att jag håller mig intresserad.

Det är verkligen skitjobbigt att ladda så många pilar på en och samma gång.

När striderna väl drar igång (vilket de så ofta gör) börjar dock det hela knaka i fogarna. Upplägget med den öppna spelvärlden har slopats för att återgå till ett mer traditionellt upplägg där jag antingen försöker inta fiendens bas eller försvara min egen. Inget är egentligen fel med de dragkampsliknande striderna där det gäller att välja rätt tillfälle för att rycka fram eller falla tillbaka, men det hela känns oinspirerat och med få faktiska nyheter. Där Samurai Warriors 5 körde på i traditionella hjulspår hade utvecklarna åtminstone den goda smaken att ge den visuella presentationen en uppgradering. Här känns allting ungefär som det gjort i drygt 20 år och trots kraften i PS5 dras spelet med grafiska bekymmer som screen tearing, haltande bilduppdatering och en rent ful presentation. Problem med pop in tillhör också bland det värsta jag sett på väldigt länge.

Utvecklarna hade chansen att rätta till allt som gick fel med Dynasty Warriors 9 i och med denna titel. Många saker har förbättrats men överlag är Dynasty Warriors 9 Empires inte det stora steg framåt jag hoppats på och förväntat mig. Det finns helt enkelt fortfarande för många beståndsdelar som inte håller måttet, vilket i ärlighetens namn är väldigt tråkigt. Jag hoppas verkligen att serien hittar tillbaka till sina forna glansdagar för det vore sorgligt om en så pass anrik serie som Dynasty Warriors skulle förminskas till något sånt här och sedan bli blott ett minne likt den historia serien gör sitt bästa för att återskapa.