Recension: Cook, Serve, Delicious! 3?! [PS4]

Rent privat är jag inte någon fena i köket eller ens speciellt intresserad av matlagning. Det har gått så långt att min 12-årige son emellanåt föredrar att laga mat själv framför att utsätta sig för mina genvägar till ett skrovmål. För mig kvittar det dock eftersom jag på min ålders höst kommer att nå stor publikframgång med min restaurang Cook, Serve, Delicious! I alla fall om jag ska tro utvecklaren Vertigo Gaming.

År 2042 sätter dessvärre krig punkt för min restaurangverksamhet i Teragon Supertower. När allt verkar vara över blir jag funnen av två räddningsarbetande androider som inser vilken legend i köket jag är. Med hjälp av androidernas starka entreprenörsanda bedriver jag nu min verksamhet från deras kringkörande matbil. Detta är Cook, Serve, Delicious! 3?!.

Min uppgift är att laga mat samtidigt som mina androider kör mig ut till olika destinationer. Beroende på rutt och destination behöver jag välja ut olika menyer. Jag har alltid möjligheten att avgöra vilka läckerheter jag vill bjuda på från en lista. Ju mer avancerat desto mer pengar kan jag håva in. På så vis har jag en viss frihet att gradvis justera svårighetsgraden

Varje rutt har flera stopp och jag behöver förstås även förbereda godsaker till folket medan de väntar på sin beställning. Om det tar för lång tid går jag miste om intäkter och kan inte få det högsta betyget guldmedalj för min körning. Väljer jag däremot spelläget Chill kommer kunderna tålmodigt att vänta, men kan aldrig få bättre betyg än silvermedalj.

Trots att jag är en legendarisk kock är det aldrig fel att fräscha upp sina kunskaper.

Med tiden kan jag utöka antalet matstationer från de inledande 4 till att ha fler maträtter igång samtidigt. För att hålla kvar mig på jorden finns det även konkurrenter som gärna beskjuter verksamheten och de satarna kan förstöra mina surt förvärvade matstationer. Sånt gör verkligen att jag kan gå från att vara lugn som Leif Mannerström till att bli argare än Gordon Ramsay på sekunder!

Jag måste också passa på att berömma spelets sköna variation av bra musik. Det tog inte lång tid innan jag började uppskatta bakgrundsmusiken som fint bidrar till en god upplevelse. Trots stressen finns det något meditativt i att snabbt och effektivt producera och servera något gott till sina kunder.

Här sliter jag i mitt anletes svett och så ser ni fullständigt likgiltiga ut!

Cook, Serve, Delicious! 3?! har också en handling som låter dig bli en del av ett stort nationellt mästerskap där du kör runt och serverar människor från din matbil. Ytterligare en chans att ta sig till toppen och visa vem som är bäst med andra ord. Det är mycket tillfredställande när allting fungerar och min hjärnas belöningssystem går på högvarv.

Sammanfattningsvis är Cook, Serve, Delicious! 3?! ett lätt spel att komma in i och jag har haft roligt trots att detta inte riktigt är min genre. Är du ett fan av serien eller genren kan jag bara varmt rekommendera detta. Du kommer garanterat gilla det mer än jag och prestera betydligt bättre!