Recension: Circuit Breakers [PS4]

Den klassiska tvåspaksskjutaren är en genre som har hängt kvar länge sedan gamla klassiker som Smash TV dominerade arkadhallarna. Det enkla konceptet med att kasta horder av fiender mot spelaren som måste avverka dem samtidigt som du måste navigera oftast ganska trånga och hektiska miljöer är något som än idag känns aktuellt i de många utsökta verken från finska Housemarque.

I Circuit Breakers får vi se en mer klassisk tolkning av genren, då det precis som Smash TV är rumsbaserat och inte tillåter dig att gå vidare förrän du har jämnat fiendestyrkorna med marken. Utvecklarna har dock ett par nya idéer för att få spelet att sticka ut i mängden.

Det grundläggande konceptet bygger på att du samlar på dig material från alla robotar du plöjer ner, och med hjälp av detta uppgraderas dina vapen kontinuerligt. På så vis får du tillgång till successivt mer kraftfulla vapen ju längre du håller dig vid liv. Det finns en stor hake dock. Ammunitionen till dina vapen spenderar också samma material, vilket gör att du riskerar nedgraderingar också om din träffsäkerhet inte är på topp.

Det finns en hel rad olika karaktärer att välja mellan, som alla har olika vapen och olika uppgraderingar beroende på hur deras basvapen fungerar. Det skapar en viss omväxling då de oftast kräver olika spelstilar, men jag tycker samtidigt att balansen mellan karaktärerna inte riktigt är vad den borde vara. Karaktären med hagelgeväret är till exempel hopplöst svårspelad om du inte lyckas få några uppgraderingar då räckvidden på vapnet nästan är jämförbar med en armslängd.

Presentationsmässigt finns det inte mycket som sticker ut. Det är funktionellt och enkelt, men också ganska tråkigt i längden med ganska begränsad omväxling i hur rummen är uppbyggda. Musiken drev mig snabbt till vansinne också då det är samma spår som loopas om och om igen i all evighet.

Spelet erbjuder ett flerspelarläge för upp till fyra spelare, vilket i och för sig förbättrar upplevelsen en aning. Det är ju alltid trevligare att spela tillsammans med goda vänner, i synnerhet i samma soffa. Utöver det vanliga arkadläget finns det även ett poängjägarläge som fokuserar mer på att hålla igång en combo istället för att bara rensa rum och gå vidare.

I slutänden känns spelet ändå gammalt ganska fort. Med tanke på vilka mästerverk som Housemarque har släppt till PS4 hittills finns det absolut ingen anledning att titta närmare på Circuit Breakers. I synnerhet inte med tanke det korkade ammunitionssystemet. Har du längtat efter en tvåspaksskjutare där du måste hushålla med ammunition medan våg efter våg av fiender kommer emot dig? Nej, inte jag heller.