Recension: Children of Morta [PS4]

John har fått ett enkelt, men viktigt uppdrag av sin mamma och familjens överhuvud Margret. Han ska bege sig till landet Reas största helgedom för att fastställa att allt är som det ska. Inför sitt uppdrag får han en gudomlig stenskärva av sin mamma och ett nyslipat svärd av sin bror smeden. Han kysser sin fru och kramar sin dotter innan han med bestämda steg ger sig ut i skydd av nattmörkret.

Det är dock något som gör att han inte kan skaka av sig känslan av att något är fel och han gör sig därför redo för det värsta. John är trots allt en Bergson och alla i hans familj är väktare. Släkten Bergson har skyddat landet i generationer. Ikväll börjar ett nytt kapitel i deras familjekrönika.

Children of Morta är ett fartfyllt actionrollspel där vi får följa och lär känna familjen Bergson under deras kamp mot en ondskefull gud. Det finns sex spelbara karaktärer, men från start är det bara två stycken som är tillgängliga. Alla karaktärer har sina egna unika sätt att slåss på och färdigheter du kan låsa upp och förstärka med erfarenhetspoäng.

Vad du än gör – vänd dig inte om nu!

Varje karaktär har också kollektiva bonusar som gynnar hela familjen av väktare. Till exempel får hela klanen Bergson mer hälsa när pappa John når en högre nivå. Det går utmärkt att äventyra ihop med en kompis på samma konsol. Förrutom dubbel spelglädje finns fördelen att kunna återuppliva sin fallne vapendragare.

Själva striderna utkämpas i lagom gästvänliga grottsystem som tyvärr saknar det lilla extra när det kommer till variation. Även fiendefloran känns aningens sparsmakad.

En av de mer positiva aspekterna är handlingen och berättarrösten. Mellan besöken i grottorna eller för all del de misslyckade expeditionerna får du veta mer om familjen Bergsons alla personligheter. Du får uppleva händelser från deras förflutna; drömmar, ambitioner, men också smärta.

Handlingen följer även med in i grottorna du besöker och slumpar fram olika incidenter. Av detta skäl kan det vara värt mödan att utforska ordentligt och spela om vissa passager.

Hela spelupplägget uppmuntrar dig att nöta banorna för att dra in pengar till allt du kan uppgradera i spelet. I farbror Bens verkstad kan du förbättra familjens rustningar och skadan de kan göra med sina vapen bland annat. Med hjälp av boken om Rea har du möjlighet att öka hur mycket pengar du kan få för dina strider, mer erfarenhetspoäng från de du dräper och andra användbara effekter.

Jag undrar om den här färdigheten är bra? Skönt att det längre in i spelet går att välja om vad du lagt dina poäng på.

Nivåerna före det oundvikliga bossmötet har även strösslats med olika typer av stridsbonusar, specialattacker och användbara föremål. Det du hittar är slumpmässigt och kan bara nyttjas temporärt.

Många saker med Children of Morta är riktigt bra och den välskrivna berättelsen om familjen Bergsons familjemedlemmar, samt berättarrösten är spelets verkliga styrka. Musik, grafik och animationer har omsorgsfullt valts ut och genomförts av en passionerad spelstudio, det råder det inget tvivel om.

Men det som tynger spelet är avsaknaden av variation på grottsystem och fiender, men framför allt dess längd. För de som gillar att nöta och sakta bygga upp sina spelkaraktärer är detta troligen 18 ljuvliga timmar.

Själv tycker jag spelet hade vunnit mycket på att vara hälften så långt. Samtidigt är det svårt att inte vilja spela ”bara en liten stund till” – det verkliga kännetecknet för ett bra spel.

2 kommentarer
  1. Krax
    • Kim Söderström Kim Söderström

Lämna ett svar till Kim SöderströmAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.