Recension: Apex Construct [PSVR]

När utvecklare från EA, Dice och Rovio går ihop och skapar en spelstudio för att släppa VR-spel, gör de det med besked. Stockholmsstudion Fast Travel Games levererar i och med sitt allra första spel en solid och intressant VR-upplevelse som på pappret ser otroligt lovande ut.

Jag axlar rollen av en cyber-entitet som väcks till liv av sin förmodade skapare; Fathr. Jag får tämligen omedelbart uppdraget att leta upp Mothr och försöka förgöra henne, eller åtminstone få henne att lämna oss ifred. Både modern och fadern i denna berättelse är artificiella entiteter som verkar vara det enda som har överlevt katastrofen, kallad ”The Shift”.

Jag känner inte igen mig i Gamla stan riktigt. Är inte Kaknästornet lite för nära inpå?

Jag känner inte igen mig i Gamla stan riktigt, men visst är det mysigt?

Titeln spelas med ett PlayStation VR på huvudet och två PlayStation Move-kontroller i nävarna och det fungerar riktigt bra för en upplevelse som denna. Efter en kort genomgång av hur jag rör mig i miljöerna och interagerar med de saker som är av intresse i nivåerna, är det dags att stifta bekantskap med spelets absolut hjälte; pilbågen.

Redan från början känner jag att valet av vapen är helt rätt. Jag har lätt att sikta för att träffa de mål som jag har i sikte och spelets menyval för att avlägsna bågen, byta pilar eller använda min utrustning sitter som ett armbandsur på min virtuella vänsterhand och känns snabb och enkel att använda. Att jag sedan har svårt att låta bli att spänna högerarmen som när jag använder en riktig pilbåge ser jag mer som en fördel än något negativt.

Berättelsen utspelar sig i ett vridet och förfallet Stockholm där jag med glädje känner igen både Katarinahissen, de gamla tunnelbanetågen, postlådor och busskurer. Att spelet utspelar sig i hemmamiljö späder på känslan av att känna igen mig i miljöerna och får mig att verkligen vilja hjälpa Fathr i uppdraget att försöka ställa allt till rätta.

Oavsett var du bor i stan vill du inte ha dessa bestar som husdjur!

Jag får möjlighet att strida mot mängder av antagonistens robotvarelser, vilka har olika egenskaper och där färdigheterna varierar mellan hastighet, aggressivitet och förmågan att använda sköldar mot mina pilar. Det är väldigt sällan jag upplever några som helst problem med att sikta eller att träffa mina fiender, trots att jag spelar i vad som förmodligen anses som ett för litet rum för VR.

De enda problemen jag upptäcker med Move-kontrollerna är när jag tappar något på marken eller när jag spelar stående och behöver mata in text i någon av nivåernas terminaler. Sakerna som ligger på golvet har jag svårt att nå och tangentbordet på terminalerna har en tendens att hoppa till och förflytta sig en bit framåt när jag börjar skriva mina kommandon. När jag väljer läget att spela sittandes, försvinner dock de allra flesta avläsningsproblem och ger mig möjlighet att njuta fullt ut av den dystopiska berättelsen.

Jag måste säga att jag är djupt imponerad över Fast Travel Games debut i PlayStation VR-världen. I min bok har de lyckats med allt som jag önskar av en VR-titel; en gripande och spännande berättelse, möjlighet att spela i omgångar trots en lång kampanj, precis och responsiv implementation av rörelseavläsning och en förbaskat underhållande stridsmekanik. Jag hoppas verkligen att få se och uppleva fler verk från denna lovande VR-studio i framtiden.