Recension: N++ [PS4]

N++ är enligt utvecklarna Metanet Software den slutgiltiga versionen av webbläsarspelet N och PSP-spelet N+. Jag har inte spelat PSP-versionen, men N++ till PlayStation 4 är en välpolerad utveckling av originalet. Den mest framträdande skillnaden är att spelet har utrustats med ett skönt electro-/breakbeatsoundtrack som passar perfekt till grafiken som känns tagen från en WipEout-meny.

Gillar du inte standardfärgerna går det att anpassa estetiken till dina egna preferenser, samt göra ändringar i gränssnittet. Jodå, det finns även sådana val, och det kan behövas då texten och grafiken kan bli svårtolkad även på en rätt stor skärm.

I N++ spelar du som en ninja, och ninjor springer, hoppar samt letar efter guld. Det är allt de gör här, vilket stämmer rätt väl överens med vad som var känt om ninjor under deras storhetstid under åttiotalets åttabitarsperiod (då grafiken i tv-spelen nyligen hade börjat gå ifrån att se ut som grafiken i N). Allt annat är också hemvant, för där det finns ninjor finns det även fällor och robotar som vill ta kål på dem. Därför gäller det att röra sig fram akrobatiskt, snabbt och smidigt och inte trampa på fel saker som kan innebära slutet direkt för dig.

N var ursprungligen skapat i Flash, vilket ledde till att det kändes rätt segt att spela. Och det känns lite som att N++ har anammat den känslan, då du glider genom luften som om du befann dig under vatten. Det kompenseras visserligen spelmässigt av att du kan vända i luften och precisionslanda, men spelets enorma momentum känns verkligen i tummarna efter en kort stunds spelande. Fast å andra sidan går det fantastiskt mycket bättre att spela med kontrollen än med originalets tangentbord.

N++_2

Och tummarna lär få sitt, för här finns fler än 2500 banor. Pussel och plattformande kombineras på mer eller mindre uppenbara eller kluriga vis, men svårighetsstegringen känns inte riktigt genomtänkt då jag kunde köra fast totalt på en rätt tidig bana för att sedan beta av en rad efterföljande utan några frågetecken alls. Som tur är slipper du spela dem helt i ordning, så det här orsakar inte särskilt stora problem. Och för dig som inte tycker att den smått galna siffran är hög nog finns det ett föredömligt smidigt redigeringsläge som du kan använda till att skapa ännu fler banor eller ladda ner andras verk.

N++ är något som jag anser passar bäst i mindre doser, och eftersom PS4 kanske inte är den lämpligaste plattformen för sådant spelande hade jag hellre sett att även denna version var portabel. Men utöver det bjuder spelet på en ganska solid nyretroplattformsupplevelse med korta banor som kan roa alla som inte räds ninjans långa bromssträckorna. Och om du vill undersaka om det här är något för dig kan du enkelt bilda dig en subjektiv uppfattning om det genom att … testa N i webbläsaren.