Recension: Tales of Berseria [PS4]

Att rädda världen tillsammans med en grupp nobla hjältar är ett återkommande tema i japanska äventyr. Vi har sett det hundratals gånger, inte minst i Tales-serien, Bandai Namcos långkörare till rollspelserie. I Tales of Berseria bjuds vi dock på en mycket mörkare berättelse jämfört med tidigare delar, där ett persongalleri med minst sagt tvivelaktig moral ger sig ut på en riktig hämndresa.

Sagan börjar lika glatt och pastellfärgat som vanligt. Velvet är en oskyldig tonårsflicka i en lummig liten by, där hon sköter om sin upptäckarlystne lillebror Laphicet. De har ett gott liv tillsammans och umgås glatt med alla i byn. Men så en dag utsätts de för ett otroligt svek. En nära vän till familjen tillfångatar plötsligt Laphicet och har ihjäl honom i en mystisk ritual, mitt framför ögonen på systern.

Fortsätt läsa Recension: Tales of Berseria [PS4] »

Hitman rullar ut större utmaningar för veteranerna

Förra årets episodiska lansering av Hitman blev en riktig succé för IO Interactive, inte bara för att de höll ett bra tempo med utrullningen av nya berättelseuppdrag. En konstant ström av sidouppdrag i form av Escalation Missions och Elusive Targets har också dykt upp, och har även fortsatt efter första säsongens avslut.

För att fira nästa veckas lansering av den fysiska utgåvan av spelet, kommer nu utvecklarna även erbjuda en rejäl utmaning för alla fans som redan har gjort allt som går att göra. I ett nytt läge som heter Professional Difficulty kommer du att få möjligheten att testa dina färdigheter på allvar.

Fortsätt läsa Hitman rullar ut större utmaningar för veteranerna »

Prey har fått ett lanseringsdatum

Få spelserier har haft en lika krokig bakgrund som Prey-serien, med långa utvecklingstider och astronomiska ambitioner och förväntningar. När originalspelet släpptes efter mycket om och men under 2006 visade det sig vara en ganska slätstruken historia, med några intressanta tekniska idéer.

När uppföljaren visades upp på E3-mässan 2011 fick vi se en mycket lovande trailer, och nästan alla var övertygade om att vi nu skulle få se ett spel som levde upp till förväntningarna. Det visade sig dock att spelet hade enorma problem bakom kulisserna, och projektet stängdes ner av Bethesda.

Fortsätt läsa Prey har fått ett lanseringsdatum »

Fira det kinesiska nyåret med Overwatch

Spelutvecklarna Blizzards jättesuccé Overwatch (8/10) har vid specifika tillfällen haft olika evenemang under det gångna året, där spelare kunde få chansen att få tag på tidsexklusiva dräkter till sina favoritkaraktärer. Det har gått ett par veckor sedan julspecialen avslutades, men nu firar Bastion, Tracer och alla de andra älskade figurerna det kinesiska nyåret i ett nytt spektakel i spelet. Fortsätt läsa Fira det kinesiska nyåret med Overwatch »

Recension: 2064: Read Only Memories [PS4]

Efter den indievåg som fullkomligt översvämmat spelmarknaden på senare år, har det blivit en trend att skapa spel liknande de som utvecklades för 20-30 år sedan, åtminstone rent grafiskt. 2064: Read Only Memories faller definitivt in i detta fack, och är en direkt hyllning till klassiska peka och klicka-spel med smutsiga framtidsvisioner helt i stil med Hideo Kojimas hyllade Snatcher.

I huvudrollen finner vi en avdankad journalist, vars största bravader på senare år består av att hen fortfarande får elektronikprylar hemskickade för halvhjärtat recenserande. Platsen är Neo San Francisco år 2064, och ser ut precis som vi föreställde oss framtiden på 90-talet. Vägarna är fulla med märkliga bilar, robotmedhjälpare finns överallt och elektroniska implantat har hjälpt mänskligheten snabba upp evolutionen rejält. Referenser till klassiska cyberpunkäventyr fullständigt haglar längs hela resan.

Fortsätt läsa Recension: 2064: Read Only Memories [PS4] »

Nytt på PlayStation Store [Vecka 4 2017]

Denna fullsmockade spelvecka är troligtvis något som alla som gillar japanska spel har sett fram emot. Vi får inte mindre än fyra högprofilspel från landet i öst, och det är glädjande att alla inte vänder sig till mobilplattformar eller Pachinko-maskiner. Veckans största lansering är utan tvekan Resident Evil 7: Biohazard, och jag håller själv på med recensionen av detta. Jag är förvisso inte klar med spelet än, men av det jag har upplevt är det ganska lovande för ett positivt slutbetyg.

Förra veckan kunde du läsa min recension av Yakuza 0 (8/10), och jag vill påminna om att spelet släpps idag. Detta är ett spel som du absolut inte får missa om du är en fan av serien, eller ens om du är helt ny. Trots att jag tillbringade cirka 40 timmar i detta enorma spel, visade slutstatistiken att jag gjorde strax över 20 procent av allt som går att åstadkomma.

Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 4 2017] »

Köptips under 200kr från PlayStation-rean

Januari går mot sitt slut, vardagen efter långhelgerna är tillbaka och spelåret har börjat med buller och bång! Men januari brukar anses vara årets ’fattigaste’ månad och när spelsuget slår till kan det ibland vara skönt att inte behöva betala fullpris för sina upplevelser.

Just nu pågår en rea på PlayStation Store där alla spel i kampanjen kostar under 200 kronor, och det finns en hel del fynd att tipsa om. Längst ned finner du en komplett lista över spelen som är med på rean.

Fortsätt läsa Köptips under 200kr från PlayStation-rean »

Förhandstest: Yooka-Laylee [PS4]

Utvecklingsstudion Playtonic Games grundades av före detta Rare-anställda från Nintendo 64-tiden. Flera av dem jobbade med plattformsklassikern Banjo-Kazooie, och har med hjälp av Kickstarter återupplivat en genre som i stort sett legat i dvala under en hel konsolgeneration. Ordlekarna med musikinstrument fortsätter men banjon och kazoon är nu utbytta mot en ukulele.

Yooka-Laylee har varit under utveckling sedan 2012 när spelet ursprungligen utannonserades, och efter en otroligt lyckad Kickstarter börjar vi närma oss spelets releasedatum den 11 april. Jag fick chansen att spela demoversionen Yooka-Laylee Toybox Demo, som släpptes i somras till de som stöttade spelet under finansieringsperioden. Syftet med demon är att visa tekniska aspekter och vilket rörelseschema kameleonten Yooka och fladdermusen Laylee har.

Fortsätt läsa Förhandstest: Yooka-Laylee [PS4] »

Recension: The Flame in the Flood [PS4]

Överlevnad, resurshantering, utforskning och att knåpa ihop föremål är fyra saker som jag verkligen trivs med i spel. Alla dessa element är grundläggande delar i The Flame in the Flood, utvecklat av studion The Molasses Flood. Tyvärr finns det ytterligare ett element som kastar sin mörka, kalla skugga över titeln; en funktion kallad permanent död, något jag hittills har avskytt i spel.

Att inte ha möjligheten att återfinna min tappade utrustning, eller att kunna dra nytta av uppgraderingar som gjorts i förra försöket, är något som jag inte alls förstår tjusningen med. Därför finner jag det väldigt intressant att det är just roguelike-delen av spelet som jag efter mycket om och men faller för. Handlöst.

Fortsätt läsa Recension: The Flame in the Flood [PS4] »

Veckans spelsläpp [Vecka 4 2017]

Denna vecka hoppas jag att du har mycket fritid, för det kommer att finnas gott om nya spel att fylla den med. Inte nog med att vi får bekanta oss med Kiryu och Majima, och deras första steg upp för maktstegen i Yakuza 0 (8/10). Vi kommer även att få en numrerad uppföljare i en av de mest tongivande skräckspelsserierna som finns, och då syftar jag förstås på Resident Evil 7: Biohazard.

Som grädde på moset får vi dessutom ta del av Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, där det börjar kännas som att Square Enix bara testar fansen med hur märkliga speltitlar de är villiga att acceptera.

Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 4 2017] »