När Destiny 2 släpptes tidigare under året var det en positiv överraskning för mig, då det lyckades fixa nästan alla problem som fick mig att tröttna nästan omedelbart på föregångaren. Kampanjen var både intressant och välberättad, det bjöds på en bättre utvecklingskurva för utrustning och överlag är det ett mer omväxlande spel.
Förhoppningen var ju då att expansionen Curse of Osiris skulle ta detta vidare till ännu högre nivåer, med tanke på att första spelet levde mycket på de starka extratilläggen som släpptes efter huvudspelen. Jag tycker dock inte riktigt att Bungie har satsat på rätt bitar i detta nya kapitel.
Fortsätt läsa Recension: Destiny 2: Curse of Osiris [PS4] »
Kategorin pussel- och äventyrsspel som den polska studion Artifex Mundi är väldigt framgångsrika inom, kallas populärt för ”hidden object games”. Den primära plattformen för dessa har naturligtvis varit surfplattor och på dator, men har nyligen letat sig till PlayStation 4. Personligen har jag under året avnjutit otaliga sessioner av prylsökande i bilder där sinnet spelas spratt tack vare sakernas kluriga placeringar.
I Lost Grimoires 2: Shards of Mystery kretsar själva historien kring prins Fern, vars far går bort och lämnar tronen till honom. Som konungens hjälpreda, läkare och alkemist tar jag mig såklart an utmaningen att fostra prinsen samtidigt som jag försöker lära honom lite om alkemi. När dagen kommer då han blir myndig och ska krönas till konung, försvinner han dock spårlöst. Jag sätter fart och försöker leta upp honom.
Fortsätt läsa Recension: Lost Grimoires 2: Shards of Mystery [PS4] »
När jag tar på mig mitt VR-headset vaknar jag upp. Jag minns ingenting; inte vem jag är, inte var befinner mig och jag har ingen aning om vad som har gjort att jag har hamnat där jag är. Ur mörkret träder en figur fram som liknar en läkare, och vilsen som jag känner mig väljer jag att lita på honom när han berättar att han ska hjälpa mig ur mörkret, fram mot sanningen.
Jag genomlider några sessioner av något som liknar regressionshypnos tillsammans med doktorn. Till en början ser jag saker klart och tydligt och kan börja urskilja ett händelseförlopp; jag har tydligen råkat ut för något allvarligt, ett våldsamt övergrepp av något slag. Doktorn kommer närmare och närmare för varje lyckat (eller misslyckat?) försök till att minnas. Mot slutet av dagen är han så nära mig att jag nästan kan känna hans unkna andedräkt. Även om min tillit till honom har minskat drastiskt försäkrar han mig om att allt kommer att ordna sig, allt kommer att bli bra.
Fortsätt läsa Förhandstest: The Inpatient »
Under det gångna året har två klassiker till PlayStation Portable lanserats till PlayStation 4. LocoRoco Remastered (8/10) släpptes tidigare i våras och nu är de skuttande geleklumparna tillbaka i uppföljaren LocoRoco 2 Remastered.
Harmoni och glädje är vardagen för LocoRocos, ett gäng mjuka geleklumpar som älskar att sjunga och hoppa omkring. Tillsammans med sina grannar MuiMuis lever de i frid ända tills de invaderas av de ondskefulla bråkstakarna Mojas, som förpestar varje vrå med sina kolsvarta moln överallt. Det är dags att ge sig ut på äventyr och rädda världen! Fortsätt läsa Recension: LocoRoco 2 Remastered [PS4] »
Det är lite skrämmande att läsa titeln på detta inlägg eftersom det bär tydlig vittnesbörd om att vi närmar oss årets slut – med stormsteg. Om du inte har skrivit din önskelista till PlayStation-tomten, är det nog hög tid nu!
Under veckan fick jag möjlighet att provspela The Inpatient; Supermassive Games nya skräckupplevelse som levereras i VR. Det var sannerligen en upplevelse jag inte kommer att glömma i första taget. Under nästa vecka kan du läsa om mina tankar gällande det kommande släppet.
Nu är dock helgen alldeles inpå oss, och det innebär såklart att det ska spelas en hel del i stugorna runt om i landet. Vi har en del på vårt schema men vill gärna veta vad du har i görningen också!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 50 2017] »
När jag kastar mig över Doom VFR är det med stor förväntan, då detta inte är en liten teknikdemo eller ett påkastat VR-läge utan ett spel som byggts från grunden för att vara ett spel som spelas med VR-hjälm.
Direkt när jag börjar spela sjunker min förväntan som en sten, då förflyttningen sker helt genom teleportering eller med en rusa-funktion på styrkorset som gör att det känns som en grottkrypare med ett rutnät. Efter lite letande bland kontrollinställningarna upptäcker jag dock en funktion som låter mig förflytta mig med vänster analogspak, även om jag fortfarande får vända mig om i 90-gradersinkrement.
Fortsätt läsa Recension: Doom VFR [PSVR] »
Som ett litet sidospår till den senaste filmtrilogin om Apornas planet, kommer som från ingenstans ett tungt berättelsedrivet spel som skildrar mötet mellan smarta primater och skeptiska människor från ett annorlunda perspektiv. I karga landskap med ont om mat och resurser får vi följa intrigerna i ett läger med apor som utvecklat mänsklig intelligens, såväl som människornas stridigheter i en liten by ett stenkast därifrån. De svåra överlevnadsförhållandena tvingar sakta men säkert fram ett möte mellan de olika arterna som urartar i en kamp om överlevnad fylld med fördomar och missförstånd.
Upplägget påminner mycket om Telltales The Walking Dead-spel. Sättet som interna konflikter uppstår mellan karaktärer, trots att det finns ett mycket större hot där ute, efterapar exakt samma mall som zombiegenren följt i flera år. Men även spelmässigt är det en liknande upplevelse då det uteslutande är dialogval som för handlingen framåt.
Fortsätt läsa Recension: Planet of the Apes: Last Frontier [PS4] »
Det är sällan jag upplever spel som riktigt spännande eller läskiga. Jag får aldrig samma pirriga känsla när jag spelar skräckspel som när jag ser på en välgjord psykologisk thriller, då jag vet att det bara är att starta om från senaste kontrollpunkt om jag dör. Visst kan en väldigt svår boss eller en lång flerspelarsession mot jämnt motstånd få mig riktigt nervös, men den där uppjagande skräckkänslan av att en hemsk mördare gömmer sig i skuggan infinner sig sällan i mina spelupplevelser. Sedan släpptes Heavy Rain.
Där kunde ett felaktigt val eller ett missat knapptryck resultera i att karaktären jag kontrollerade dog, men utan att berättelsen började om. Simpla misstag kunde leda till att viktiga karaktärer försvann helt ur handlingen, vilket i sig ökade risken för att mördaren skulle lyckas med sin hemska plan och vara på fri fot i slutet av spelet. Jag satt som på nålar hela resan då jag visste att allt hängde på mig, och det fanns inget sätt att backa tiden för att reparera fatala misstag.
Fortsätt läsa Recension: Hidden Agenda [PS4] »
Det känns som att det går lite av en trend i att skapa musikspel där temat kretsar kring att flyga rymdskepp och utföra manövrar i takt med musiken. Nystarten av Amplitude (7/10) kom väl kanske inte ända fram i mål, men andra verk såsom Thumper (10/10) och Aaero (10/10) visar klart och tydligt att rymdfärd och musik förmodligen passar väldigt bra ihop ändå.
Göteborgsbaserade studion Hello There hoppar, i och med Invector, på tåget som återigen ska ta oss till stjärnorna; denna gång med Aviciis musik i öronen.
Fortsätt läsa Recension: Invector [PS4] »
Vi rör oss sannerligen i rask takt mot årets slut, och i kulisserna jobbar vi hårt med att sammanfatta detta härliga spelår. Det finns dock fortfarande en del fantastiska upplevelser kvar att se fram emot på lanseringslistan, vilket säger en hel del om hur fullspäckat schemat har varit hela året.
Vad sägs till exempel om det sanslöst vackra rollspelet Okami HD, som nu tar steget till PlayStation 4? Redan när spelet putsades upp till PlayStation 3 var det en makalös upplevelse, och jag kan bara föreställa mig hur det kommer att vara i 4K-upplösning på en PS4 Pro. Det är ju förstås inte bara yta heller, utan bjuder dessutom på en riktigt vacker och spännande berättelse.
Om du istället suktar efter att dela ut virtuella käftsmällar till dina närmsta vänner kan definitivt Gang Beasts vara något att kika närmare på. Detta fysikbaserade fightingspel har varit under utveckling i vad som känns som en herrans massa år, men nu är det äntligen här lagom till det ges möjlighet att samla familjen och vänner runt en och samma konsol.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 50 2017] »