Sony öppnar ny utvecklingsstudio
Det är vanligt att numera läsa om nedskärningar eller stängningar hos utvecklare nuförtiden när utgivare blir mer och mer benägna att undvika risker och sedan satsa allt på vad de anser är säkra kort. Därför är det kul att för en gångs skull se Sony rapportera att de öppnar en ny utvecklingsstudio i Storbritannien vid namn North West Studio.
Denna nya utvecklare kommer att fokusera på vad Sony kallar högkvalitativa Morpheus-spel och innefattar en del av personalen från Evolution Studios som nu senast lanserade Driveclub (6/10) men som även är kända för Motorstorm-serien som hade betydligt färre problem vid sjösättningarna.
Morpheus är som bekant Sonys Virtual Reality-satsning, och detta förstärker deras budskap om att de är övertygade om att VR är här för att stanna. Frågan är dock bara hur pass imponerande dessa spel kan bli med tanke på den i jämförelse blygsamma kraft som PS4:an besitter jämfört med en biffig spel-PC. Konkurrenten Oculus VR presenterade nyligen deras rekommenderade specifikationer för Rift-headsetet och det kommer att kräva betydligt mycket mer än vad en PS4 kan åstadkomma.
Med E3 runt hörnet kommer förmodligen Sonys VR-satsning bli tydligare och vi kommer sannolikt att se en hel del information komma från mässan. Ett stort problem med att försöka sälja in VR-konceptet är ju att det är svårt att föreställa sig hur det är att spela utan att testa det själv. En video kommer inte att kunna förmedla detta på samma vis. Beroende på var Sony lägger prisnivån på Morpheus kan det dock bli ett intressant tillägg i PlayStation-familjen.
Eftersom PS4 är ett eget ekosystem så gissar jag att prestandafrågan inte kommer väga riktigt tyngst. Eftersom det tydligen är speciellt utvecklade spel för Morpheus så kommer den grafiska belastningen göras därefter. VR i sig kommer ju vara en såpass mycket djupare upplevelse att man nog accepterar lite simplare världar när man är i dem snarare än ser dem som en tavla.
Lite som VR såg ut där strax innan millennieskiftet. Det var hejdlöst fult på dessa miljonkronorsmaskiner även jämte vanlig men då rätt nyskapande 2D-3D på de aningen mer överkommliga Playstation och Saturn. 🙂
Så jag tror nog mer på ”Unfinished swan 2” än ”Driveclub VR” på Morpheus.
Det stora frågetecknet tror jag som vanligt med sånt här bilr om installationsbasen kommer kunna motivera nån spelutveckling alls.
Det är inte bara den grafiska komplexiteten som är ett hinder, utan den viktigaste biten är bildfrekvensen. Palmer Luckey på Oculus har ju sagt att bilduppdateringen bör vara mellan 90-120 för att minimera risken för åksjuka.
Med tanke på att PS4:an sällan når 60 FPS är ju detta det största problemet. Jag tror inte att Sony vill se en serie spyor på mässgolvet. 🙂
Jo, vad jag menade var att det är bland annat sånt som det grafiska godiset får ge vika för. Samt att hålla en riktig 1080. Även generösare AA är viktigare än megatexteruer och annat. Särskilt när bilden täcker hela synfältet vill jag nog inte ana flimrande staket i ögonvrån exempelvis.
Gällande åksjukan så gissar jag den är såpass individuell att det inte spelar nån roll om det är 60 eller 120 FPS för många. Och en annan faktor som spelar in mycket är hur snabb avläsningen av rörelser är. Det i sin tur är visserligen också lite kopplat till bildhastigheten, men 60 bör räcka för att det inte ska vara en stor flaskhals just för det. Hur bra responsen är återstår ju att se, och hänger även på hur bra PS-kameran egentligen är.