Inför E3 2015: Ubisoft

Ubisoft är en utgivare som brukar blanda och ge ganska friskt när det gäller presskonferenser under E3. Det är företaget som i princip årligen lyckas rada upp lysande trailers för deras största spel, och som faktiskt oftast lyckas hålla sina överraskningar hemliga. Det är även företaget som tyckte det var en bra idé att låta Mr Caffeine leda presentationen för bara fyra år sedan, och såren är fortfarande inte läkta.

När det gäller årets presentation kommer vi förmodligen att se mycket av deras tre stora kolosser som de har under utveckling för tillfället. Jag tänker förstås på Assassin’s Creed: Syndicate, The Division och Rainbow Six: Siege.

Att döma av presentationen av Assassin’s Creed: Syndicate förra månaden har Ubisoft tänkt om en hel del i designen av deras enorma kassako. Det talades mycket om misstagen som gjordes med Assassin’s Creed: Unity och hur de tänker rätta till dem, och även om det budskapet ska tas med en nypa PR-salt pekar många av designbesluten på en mer fokuserad slutprodukt.

Flerspelarläget är bortplockat och kopplingar till mobilapplikationer är lyckligtvis en styggelse till idé som har begravts. Miljön och tidsåldern i spelet är mycket lovande, och lyckas de bara undvika lockelsen att kasta in 30 typer av samlingsbara objekt och sidouppdrag som hela tiden trycks i spelarens ansikte tror jag att spelserien kan återvinna fansens förtroende igen.

The Division gör sitt tredje och förhoppningsvis sista framträdande på E3-mässan, och även om de presentationer som har visats under föregående år har varit vackra och imponerande är det dags att Ubisoft går på djupet för att visa vad spelet egentligen är. De har lite samma problem som Bungie hade med Destiny innan folk fick spela det, där de hade problem att förklara spelets struktur och hur onlinekopplat det egentligen är. Om spelet är uppbyggt liknande Destiny hoppas jag dock på mer än halvdana implementeringar av MMO-element i ett actionspel.

Rainbow Six: Siege hade en imponerande premiärtrailer förra året som visade upp förstörbara miljöer som inte många andra spel kan konkurrera med i dagsläget. Denna taktiska förstapersonsskjutare med omgångsbaserade spellägen tar några steg bort från de mer etablerade spelen i genren och hoppas att återuppväcka de gamla Rainbow Six-fansen från förr. En träff betyder oftast slutet för din omgång och det fungerar därför sällan bra att rusa in i rum som du inte har koll på i förhand utan understöd. Om de lyckas locka en ordentlig spelarbas till detta kan det nog bli en av flerspelarhöjdpunkterna framåt hösten.

Ubisoft har ju haft en tradition de senaste åren att avsluta presskonferenserna riktigt starkt med en imponerande trailer för spel de offentliggör för första gången. Frågan är vad de har att bjuda på i år. Ett nytt Splinter Cell kanske? Svaret får vi under presskonferensen som börjar vid midnatt den 16 juni.

Ett svar
  1. kalsid

Lämna ett svar till kalsidAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.