Doom ämnar att återgå till rötterna

Få förstapersonsskjutare har samma renommé som Doom-serien och även om det var några år sen serien var aktuell på allvar ser det ut som om id Software vill ändra på detta. Under presentationen på Bethesdas presskonferens nämndes orden ”hastighet” och ”snabbhet” flitigt, och det är en välkommen ändring av fokus jämfört med det lite beskedligare Doom 3.

Spelklippen som visades bekräftade visserligen ett högre tempo och mer fokus på action än skräck, men det handlar inte om riktigt samma blixtrande hastighet som de ursprungliga spelen. Det är ett rejält steg i rätt riktning i alla fall! Spelet är byggt i id Softwares nya id Tech 6-motor, och trailern är verkligen en visuell fest. Spelet demonstrerades sannolikt på en ganska biffig PC, men det kommer troligtvis att se ganska trevligt ut på PS4 också.

En av de stora punkterna de stoltserade med var Doom Snapmap, ett integrerat verktyg i spelet där du kan skapa nya kartor och spellägen. Det är sällsynt att dessa funktioner letar sig till konsoler, men i detta fall finns det faktiskt tillgängligt för alla plattformar. Med detta verktyg visar de ytterligare hur de fokuserar på att återgå till grundvärderingarna som gjorde Doom-serien så banbrytande. Det skadar inte heller att det går att höra några av de gamla klassiska ljudeffekterna här och var i trailern!

Något spikat släppdatum fick vi tyvärr inte ännu, men de siktar på våren 2016. Jag är definitivt betydligt mer taggad för mer Doom nu när jag ser att de är på väg åt rätt håll.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.