Förhandstest: PlayStation VR – precis innan releasen

Det har hänt en hel del sedan jag testade PlayStation VR för första gången i november förra året, och tur är väl det med tanke på att PSVR släpps den 13 oktober – alltså om tre veckor. 2016 ska ju vara året för Virtual Reality, och jag har själv redan tagit steget ut i VR-världen med en HTC Vive. Därför kändes det extra spännande att få testa ett par PS4-spel med VR-stöd inför releasen, nämligen Battlezone och Here They Lie.

En av de absolut bästa sakerna med PSVR är att det är en otroligt lättillgänglig pryl. Headsetet är snyggt, väger lite och är lätt att ställa in så att det sitter bekvämt på huvudet. Vissa av spelen kräver en PlayStation Move, men flera spel använder helt enkelt DualShock 4-handkontrollen – på gott och ont. För vana konsolspelare blir övergången väldigt enkel med de vanliga handkontrollerna, men det krävs ändå rörelsekontroller för att jag verkligen ska bli uppslukad av upplevelsen. Både Here They Lie och Battlezone spelas med DS4-kontrollen, men på lite olika sätt.

Battlezone

Jag är faktiskt så pass gammal att jag har spelat originalversionen av Battlezone i arkadhallarna i England som liten. Men i nyversionen som nu släpps 36 år senare är det i princip bara grundupplägget som är sig likt. Nu tar jag på mig hjälmen och upptäcker att jag sitter i stridsskeppet. De analoga spakarna används till styrning, och i början har du bara den vanliga kanonen och får skjuta rakt fram där hårkorset visar. Grafiken är avskalad och retrosnygg, med stora färgplattor och kantig design. Och eftersom upplösningen inte är den bästa i den första generationens VR-titlar passar det riktigt bra.

Det tar inte många sekunder förrän det känns som att jag sitter i skeppet, och även om närvarokänslan finns där så är VR-upplevelsen rätt lätthanterbar då det inte finns supermycket att titta på från min cockpitvy. Styrningen går i alla fall snabbt och smidigt, och snart glider jag fram och pepprar ned den AI-styrda motståndaren. Efter en stund får jag även tillgång till ett maskingevär som jag kan sikta fritt med, och jag ser direkt fram emot att få testa större och maffigare vapen.

Demonivån tar dock slut ganska fort, och när jag tar av mig hjälmen känner jag genast ett sug att testa Battlezone mot andra spelare. Nu verkar det dock bara vara så att Battlezone kan spelas o ett samarbetsläge med tre vänner, vilket känns lite synd då jag gärna hade kört detta mot andra spelare. Men oavsett vilket så känns Battlezone som ett av de bättre lanseringsspelen till PlayStation VR.

Battlezone är en av lanseringstitlarna till PlayStation VR och släpps den 13 oktober 2016.

Here They Lie

Den nybildade studion Tangentlemen består av utvecklare från flera stora studior, som nu skapar ett slags interaktiv skräckupplevelse till PSVR. Jag ångrade mig nästan omedelbart efter att ha valt att spela detta, främst på grund av att jag hatar skräckspel. Men ingen kommer ihåg en fegis, så jag tog på mig hjälmen och vaknade upp i spelets kloaksystem.

Här är allt mörkt och kusligt, och det tar en stund att komma till rätta med omgivningen. Höger analog spak får mig att röra mig i just den riktning som den dras åt, så det gäller att vrida huvudet åt det håll jag vill gå. Det går även att svänga snabbare genom att vrida kameran 10 grader eller så genom att föra vänster spak åt höger eller vänster. Det låter kanske komplicerat, men det går rätt fort att få lite koll på detta. Det konstigaste med styrningen är att min karaktär bara kan gå, och att jag rör mig lika snabbt i alla riktningar. Jag föreställde mig att jag var en pansarvagn på två ben, och då gick det rätt bra.

Hursomhelst så dröjer det inte länge förrän jag stöter på något riktigt obehagligt, och snart jagas jag nedför en trapp av en barbröstad man med ett grishuvud. Korkad som jag är så vänder jag mig om halvvägs ned för trappen för att se vad han håller på med, varpå jag får ett slag rakt i ansiktet. Jag skriker till rätt högt innan jag kommer ihåg att jag faktiskt befinner mig på ett pressevenemang där jag är omgiven av ett 30-tal andra spelskribenter, och lyckas sansa mig tillräckligt mycket för att fortsätta ned för trappen.

Jag vill inte förstöra upplevelsen, men det känns som att spelet borde heta ”Don’t Turn Around” i stället, då det alltid gick åt skogen varje gång jag vände mig om. Jag var mer lättad än något annat när jag kommit till slutet av spelsessionen, men det här är ett utmärkt exempel på hur mäktiga upplevelser det går att skapa i VR. Det gäller väl bara att jag ska våga ta mig igenom dem.

Here They Lie släpps till PlayStation VR senare under 2016.

Sammanfattning

Eftersom jag har redan har en VR-anläggning i mitt vardagsrum så vet jag vad tekniken är kapabel till, men jag blev ändå mer imponerad av PlayStation VR än vad jag först hade trott. HTC Vive-spelen är storslagna upplevelser där jag får gå omkring i virtuella världar med rörelsekontroller, men jag tror ändå att PSVR kan locka till sig spelare med lite mer lättillgängliga spel där spelaren sitter ned. Så länge de drar nytta av systemets fördelar – som den enkla installationen och handkontrollen som folk känner igen – så tror jag verkligen att Sony kan få VR-marknaden att växa. Och det är bra för hela branschen. Snart får vi se hur väl de har lyckats!

2 kommentarer
  1. Quint Quint
    • Toby Lee Toby Lee

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.