Dark Souls II: Bossguiden – Del 6

I förra delen avslutade vi med att inkassera den fjärde och sista Great Soul som behövs för att ta sig vidare i berättelsen, och det är därför dags att invadera vackra – men samtidigt skräckinjagande – Drangleic Castle. Jag kan avslöja att det inte blir enklare nu. Lyckligtvis kan du få lite tips här nedan ifall du skulle köra fast någonstans.

Dragonrider x2

Om du minns första delen av min bossguide mötte jag en stackars riddare som efter ett tappert försök att döda mig ramlade ner från en plattform och dog. Hans polare var inte lika roade som jag var och det är därför dags att slåss mot två sådana riddare nu istället för bara en, och nu har de sett till att de inte kan trilla ner och dö någonstans.

Första prioritering bör vara att ha ihjäl bågskytten, dels eftersom han tål betydligt mindre stryk men även för att han kan ställa till mest besvär. Om du är magiker är det enkelt att bomba honom med valfri trollformel, men eftersom han står uppe på en ställning är detta problematiskt för närstridsspecialister. Lyckligtvis kan du lura hans kompis att slå sönder ställningen om du ställer dig framför den och rullar undan när han slår. Då är det fritt fram att banka på bågskytten.

Som du kan se har jag en del tur i min fight och borde inte ha överlevt eftersom jag var lite väl nonchalant i mitt hanterande av den ena riddaren. Det är viktigt att hålla sig mobil och att ha stenkoll på var du har fienderna. Striden är inte direkt svår om du bara fokuserar skadan på en fiende åt gången.

Looking Glass Knight

Här har vi ytterligare en riddare, men en betydligt mer seglivad sådan. Denna strid kan lätt utvecklas till en maratonfight med tanke på hur stryktålig bossen är, men även på grund av att han har en ful vana att kalla på förstärkning.

Som magiker kan bossens sköld ställa till alla möjliga typer av elände som du kan se i början av klippet. Ibland tycks han ha jedi-liknande förmågor när det gäller att studsa bort magier, och det är därför viktigt att attackera så fort som möjligt när öppningen visar sig. När det gäller taktiker gäller i princip samma sak för både magi och närstrid, det vill säga cirkla åt vänster. Går du åt andra hållet kommer du bara att se en sköld i all evighet.

När bossen kallar in förstärkning är det viktigt att du fokuserar på den nya fienden eftersom han har relativt lite hälsa. Detta gör du effektivast genom att försöka hålla långt avstånd från Looking Glass Knight och låta den inkallade fienden komma till dig. Det är värt att notera att bossen kommer att kalla in ytterligare folk, och att slåss mot en boss plus två andra arga fiender är inte optimalt.

Demon of Song

Helt klart en av de märkligare bossarna i spelet, och definitivt en som ser mer skrämmande ut än vad den är. Denna demongroda har ett rejält pansarhölje som du inte kan tränga igenom, men när den attackerar dras höljet bort och du kan därmed göra skada.

Precis som med förra bossen är taktikerna samma både för magiker och svärdsvingare, och i detta fallet är det att hålla sig nära munnen på grodan för att locka fram attacker och sedan snabbt backa när du ser att bossen börjar röra på sig. De optimala attackerna du vill ha är att grodan bankar i vattnet med sina armar eftersom dessa attacker är lätta att undvika genom att bara backa, och det ger gott om utrymme för motattacker.

Klippet ovan visar de flesta attacker som du behöver lära dig undvika förutom en som kan vara riktigt jobbig om du inte är förberedd. Om du håller för långt avstånd kan bossen ibland få för sig att snabbt slänga sig framåt och du behöver då vara väldigt snabb i sidled för att slippa en returresa till lägerelden.

Velstadt, the Royal Aegis

Detta är en boss som kan ställa till elände ganska fort med hjälp av sin gigantiska klubba. Hans svingar över huvudet gör kopiös skada och även om du skulle blockera slaget kan du säga farväl till din Stamina. Nyckeln till denna strid är att lära sig tajmingen i rullningar för att få öppningar till kontringsattacker.

Är du magiker och dessutom har Lightning Spear eller Great Lightning Spear kan du börja jubla eftersom han inte alls gillar dessa. När jag mötte bossen med närstridskaraktär hade jag en hel del problem med honom, men lyckas du bara få in rytmen i hans attackmönster kan du i princip undvika att bli träffad.

Den stora svårigheten kommer när han halvvägs genom striden sätter sig på huk och laddar upp sin magi. Han blir betydligt mer aggressiv och slår mycket hårdare. Du kan i princip räkna med att du inte tål att bli träffad när han är i detta stadium. Håll även noga koll på bossens rörelsemönster när du är på långt avstånd. Ibland känns det som att den artificiella intelligensen förutspår när du tänker dricka Estus.

Eftersom det kan vara lite drygt att ta sig fram till bossen har jag även tagit med ett enkelt sätt du kan undvika fienderna innan bossen så att du slipper rensa rummet varje gång.

I vanlig ordning kan du följa mina äventyr i sin helhet via länken här.

4 kommentarer
  1. Martin Svennberg Martin Svennberg
    • Johan Lindros Johan Lindros
  2. Quint Quint
    • Johan Lindros Johan Lindros

Lämna ett svar till Martin SvennbergAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.