Gamescom 2018: Sammanfattning av dag 1

Gamescom är nu avslutat för i år, och även om det var min tredje resa till Köln, var det första gången jag gjorde det med pressackreditering. Detta ger mig förstås bättre tillgång till alla godsaker, förutsatt att jag har lyckats boka ett möte.

Jag fick inte riktigt möjlighet att täcka precis allt jag ville, men det handlar mer om att jag inte lyckades klona mig själv innan resan. Schemat var med andra ord fullspäckat, och här kommer jag att gå igenom höjdpunkterna från allt jag fick uppleva.

Första dagen började starkt med en demo av Trials Rising, där jag fick i runda slängar 45 minuter med spelet. Precis som i de tidigare spelen handlar det om kreativ bandesign och halsbrytande manövrar för att förflytta motorcykeln över de hinder som ligger mellan dig och mållinjen.

Glädjande nog har de plockat bort lite fluff som drog ner helheten i Trials Fusion, som till exempel tricksystemet. Här hittar vi istället tävlingsmoment där du i utslagsomgångar försöker slå motståndare för att hamna högst på pallen. I första deltävlingen behöver du vara i topp fyra, nästa bland de två bästa och slutligen måste du vinna för att bli totalsegrare.

Den stegrande svårighetsgraden är sporrande, och det känns definitivt mer stressande att tävla mot en konkret motståndare istället för tider eller spökbilder.

Nytt är också möjligheten att spela kooperativt på en tandemmotorcykel, vilket är precis lika vansinnigt som det låter. Båda spelarna har full kontroll över motorcykeln, så det gäller därför att ha gott samarbete för att kunna nå fram till målsnöret.

Detta följdes sedan upp av en mastig genomgång hos Bandai Namco, som först inledde med en presentation av nyheter i befintliga spel samt avtäckande av ett helt nytt spel – nämligen Man of Medan. Detta Supermassive Games-utvecklade spel är en del av ett större samarbete med Bandai Namco som benämns Dark Pictures Anthology.

Planen är att likt den populära TV-serien Black Mirror erbjuda en samling fristående, kusliga upplevelser. Efter lanseringen av det lysande Until Dawn (9/10) är detta precis vad jag har önskat att få se från Supermassive, och när jag väl fick spela det kändes det precis som denna hyllning till tonårsslasherfilmer. Du behöver ta samma form av snabba beslut som sedan kommer att påverka den efterföljande berättelsen.

Enligt Bandai Namco siktar de på att släppa nya avsnitt i antologin ungefär var sjätte månad, vilket låter ganska rimligt om det nu ska vara kortare upplevelser. Jag är oerhört taggad för att se vart detta leder.

Jag fick även möjlighet att testa ett av Dontnods många nya projekt, Twin Mirror. Detta lite Twin Peaks-inspirerade äventyrsspel handlar om Sam, som återvänder till sin hemstad Basswood för att vara med på en begravning. Demon började efter en hård kväll med lite för många gravöl, och när Sam börjar vakna till liv upptäcker han att hans skjorta är täckt av blod och han har inga minnen av vad som har hänt.

För att börja luska ut vad som har skett behöver du undersöka hotellrummet för att finna ledtrådar, och sedan ordna dessa händelser kronologiskt. Systemet påminner lite om vad vi såg i The Vanishing of Ethan Carter, och känns redan nu ganska väl implementerat.

För att ge lite krydda till sammanhanget behöver du även tampas med The Double. Det är en fiktiv person som finns i Sams huvud som med jämna mellanrum dyker upp och yttrar sina åsikter. Under presentationen beskrevs han som en kombinerad ängel och djävul på protagonistens axel som kommer fram för att skapa tvivel och komplicera de beslut som du kommer att ställas inför.

Trots att det endast var en kort snutt finns det mycket lovande i detta episodiska äventyr från de talangfulla fransoserna från Dontnod.

Under E3-mässan fick vi se utannonseringen av 11-11: Memories Retold, med en stämningsfull trailer som visade upp en lockande grafisk stil som drar tankarna till akvarellmålningar. Spelet handlar om en kanadensisk fotograf och en tysk zeppelintillverkare under första världskriget, som dras in i konflikten av olika skäl.

Det hela skildras som ett äventyrsspel i tredjeperson, och i demon jag fick spela fick jag lösa enklare problem som till exempel att hämta vatten till en överhettande kulspruta i skyttegravarna. Det blir troligtvis mer invecklat senare i spelet, men det är tydligt att fokus ligger på att skildra karaktärerna och deras handlingar.

Båda huvudkaraktärerna har dessutom ett djur knutet till sig. I demon fick jag spela en kort sekvens som en katt som jagade en fågel genom skyttegravarna, men det är lite oklart hur de kommer att spela in i den övergripande berättelsen. Spelet gav dock mycket mersmak, och påminner en del om hur Valiant Hearts skildrade olika känslosamma människoöden under första världskriget.

På eftermiddagen bar det sedan av till Warner Bros bås där bokningen inleddes med LEGO DC Super Villains, som vi även fick se en snutt av på E3. Efter en kort presentation av spelets upplägg och en demonstration av mångfalden i karaktärsskaparen fick jag möjlighet att spela ett nytt uppdrag som hade premiär på Gamescom.

Rent tekniskt är det kanske inte så mycket som skiljer sig mot de många LEGO-spel som redan finns på marknaden, men nivådesignen i uppdraget jag fick testa är kreativ och det finns en viss charm i dessa spel som är svår att motstå.

Jag fick även med mig en inspelning av sektionen jag spelade, och där kan du få en bättre bild av vad du kan förvänta dig i den färdiga produkten. Tyvärr tog tiden slut innan jag fick ner bossen, så videon slutar lite abrupt.

Detta följdes sedan upp med en riktigt efterlängtad höjdpunkt för mig i form av Hitman 2. När IO Interactive gjorde en omstart på serien för ett par år sedan utvecklades det till ett av mina absoluta favoritspel under året, och uppföljaren verkar inte göra någon besviken heller.

Redan under E3 fick vi se delar av Miami-uppdraget, vilket utspelar sig under en biltävling, men nu på Gamescom erbjöds uppdraget i sin helhet. Jag iklädde mig då rollen som Agent 47 för att ta hand om de två målen i en nivå som verkligen sprudlar av aktivitet och rörliga delar.

Jag fick även här en inspelning av min spelsession, och lyckades dessutom slutföra uppdraget också. Så om du är känslig för avslöjande av detaljer behöver du kanske inte se hela klippet nedan.

Redan innan denna demo visste jag att jag såg fram emot mer lönnmördande i slutet av året, och detta blev både bekräftat och förstärkt ytterligare. Det faktum att de kommer att göra om alla nivåerna från föregående spel så att de går att spela i Hitman 2, inklusive alla nya funktioner, gör ju sannerligen inte saken sämre.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.