Förhandstest: Crusader Kings III

Det finns en del typer av spel som av ett eller annat skäl förknippas med PC-plattformen. Då tänker jag främst på menydrivna och komplexa spel som traditionellt sett har fungerat bäst med mus och tangentbord. På sistone har vi dock börjat se att utvecklare har hittat sätt att översätta menysystem och interaktioner till konsolernas handkontroller.

Crusader Kings III är definitivt ett av de spel som jag för ett år sedan aldrig trodde skulle få en konsollansering. Serien är sedan länge känd för sina invecklade system och uppsjö av menyer att navigera, och efter att ha lagt mängder av timmar på PC-versionen kunde jag inte föreställa mig att det skulle kunna fungera på annat vis. Men nu är vi här, med en konsolversion av Crusader Kings III runt hörnet. Och det fungerar hur bra som helst.

För ett par veckor sedan fick jag nöjet att delta i en förhandsvisning av detta otroligt ambitiösa projekt, där jag dels fick en genomgång av anpassningarna som har gjorts för att spelet ska fungera med handkontroller men, viktigast av allt, även fick tillbringa tid med spelet på egen hand.

Om du inte är familjär med upplägget är Crusader Kings III ett så kallat grand strategy-spel, vilket då utspelar sig på större skala och omfång än exempelvis realtidsstrategi. Du kan välja olika tidseror mellan 800-talet och 1400-talet där du tar kontroll över en familj eller ätt, med målet att utöka ditt rike så mycket det bara går. Du kommer alltså inte att kontrollera ett visst land under spelets gång, utan snarare själva makthavarna vilka är baserade på riktiga historiska karaktärer, så gott det nu går baserat på hur mycket dokumentation det finns om respektive land och tidsperiod.

Dags att besluta vilken typ av människa jag vill vara.

Målet i spelet är varierar beroende på vilken del av världen du spelar i, din spelstil och inte minst vilka färdigheter som din spelkaraktär har. Du kanske är nöjd med att driva ditt lilla hertigdöme på ett vis där du håller befolkningen glad och inte gör några större vågor. Eller så är du en maktgalen kung som vill erövra Europa och utse sig själv till påve. Detta kan du då antingen uppnå genom erövring eller diplomati, beroende på hur skicklig din karaktär och dina hovmedlemmar är på olika fronter. Om du lyckas arrangera giftermål för dina tronarvingar med rätt person vid rätt tillfälle kommer du även att få välbehövliga bundsförvanter i din väg framåt.

Den största och viktigaste innovationen för konsolversionen är att i princip alla funktioner nu är placerade i cirkelmenyer som du får fram genom att hålla inne antingen L2 eller R2. Vänstra menyn är huvudsakligen fokuserad på funktioner som har med din karaktär att göra, och högermenyn styr huvudsakligen kartfunktioner. Denna uppdelning gjorde att det inte tog lång tid innan jag navigerade menyerna utan att behöva tänka efter, och de har heller inte tryckt in för mycket innehåll i cirkelmenyerna.

En annan välkommen funktion som jag uppskattade efter några timmars spelande är att det går att stänga ner samtliga menyer och rutor genom att hålla inne cirkelknappen. Det blir, även på PC, lätt väldigt många öppna fönster när man sitter och planerar större händelser och det är därför skönt att slippa stänga ner allting individuellt.

Förhandsversionen rullade på överraskande bra dessutom, med tanke på hur många variabler och händelser som behöver simuleras. Det är värt att nämna att jag fick testa Xbox-versionen, och kan därför inte uttala mig om prestandan i PlayStation-versionen. Dessa plattformar är dock tillräckligt snarlika för att anta att det blir en liknande upplevelse.

Det är alltid hyvens människor som specialiserar sig i kategorin ”Torturer”.

Under frågestunden i presentationen bekräftade utvecklarna att konsolversionen kommer att ha exakt samma innehåll som basversionen till PC, och att inget har blivit borttaget i portningsprocessen. De har som mål att försöka släppa framtida expansioner samtidigt på samtliga plattformar, men Royal Court-expansionen kommer att dröja lite grann innan den är redo för lansering på konsoler.

Eftersom en del konsolspel har börjat införa stöd för mus och tangentbord ställdes även frågor om möjligheten för detta i Crusader Kings III, men det finns ännu inga planer på detta. När det kommer till PS5-exklusiva funktioner kommer spelet att använda sig av motståndet i L2/R2-knapparna på din DualSense för att skildra stressnivån på din karaktär. Det kommer även att finnas en del ljudpromptar som kommer från högtalaren i handkontrollen.

Överlag är jag väldigt imponerad av vad de har lyckats göra med att översätta spelet till att fungera med en handkontroll. Förhandsversionen var en aning kraschbenägen, men det är att förvänta sig när spelet inte är färdigt än. Om de lyckas polera bort dessa fläckar till lanseringen den 29 mars kommer Crusader Kings III att rankas väldigt högt när vi börjar summera spelåret 2022.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.