Förhandstest: Code Vein [PS4]

Det verkar som det mesta i världen har gått snett. När jag vaknar upp är det mesta omkring mig i ruiner och jag behöver en mask som filtrerar luften för att kunna andas. Min följeslagare hinner introducera frukter som kallas ”blodpärlor” och att jag behöver dessa för att klara mig.

Jag hinner nätt och jämnt konsumera en blodpärla innan en annan grupp dyker upp och förslavar oss. Min uppgift blir nu att försöka samla in blodpärlor åt mina slavdrivare ihop med en medfånge.

Tack och lov är vi långt ifrån hjälplösa då vi besitter vampyrkrafter som låter oss svinga gigantiska vapen med lätthet. Vi beger oss ner under markytan, fast beslutna att försöka överleva uppdraget och de faror som lurar nere i mörkret.

Den japanska utvecklarens mest kända arkadspel är troligen Pac-Man, men för den yngre publiken är det troligen Tekken och Soul Calibur vi tänker på om någon säger Namco. Efter att de 2005 gick ihop med leksakstillverkaren Bandai, har fusionen Bandai Namco Entertainment förfinat det de kan bäst. År 2019 är resultatet action-rollspelet Code Vein.

Din första uppgift blir att skapa en vampyr. Det finns gott om valmöjligheter när du designar din karaktär efter eget tycke. Det märks snabbt att samtliga alternativ skapar en välartad fotomodell och att det är riktigt kul att sätta sin egen prägel.

Inledningen känns överlag ganska förvirrande. Jag vill tro att det är medvetet och en del av vad du som spelare ska reda ut. Självklart är du speciell, utvald och med potential – du är trots allt vampyr!

Endast utvalda medlemmar får vara med och grilla korv. Inga undantag!

Skickar du tillräckligt många till Nangijala kommer du ha råd att köpa dig bättre gåvor (vampyrförmågor) och bli svårare att döda. Själva kamp-systemet känns som en modifierad version av Soul Calibur.

Det duger inte att godtyckligt hamra på med den kraftfullaste och slöa attacken. Tajming är A och O och att lära sig fiendernas attackmönster för att kunna rulla undan i rätt ögonblick är nyckeln till framgång.

Den sparpunkt du börjar från går att återvända till för att inte förlora dina framsteg. Nackdelen och fördelen med att spara är att världen återställs och ihjälslagna fiender kommer tillbaka.

Genom att utforska och återvända starkare kan du successivt ta dig vidare till sparpunkter längre in i spelet. Mitt allra bästa tips är dock vikten av att byta och kombinera olika vapen och vampyrkrafter beroende på fiende.

Min AI-styrda kompis presterade tillfredsställande och jag saknade honom när han alltför tidigt bestämde sig för att låta mig fortsätta ensam.
Jag hade sansade förväntningar och blev därför positivt överraskad över hur beroendeframkallande och kul jag hade.

Det är tydligt att Bandai Namco med Code Vein försöker skapa sitt eget Dark Souls-märke och jag har, oavsett om det lyckas eller ej, känt mig road. Code Vein har dragits med förseningar och skulle egentligen ha släppts i September förra året. I dagsläget är det bara sagt att det ska nå butik någon gång under 2019.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.