Förhandstest: Call of Duty: Black Ops IIII: Blackout
Termen Battle Royale har blivit ett fenomen det senaste året, där en stor skara spelare skjuter sina motståndare tills en ensam deltagare eller ett lag står kvar som segrare. Både PlayerUnknown’s Battlegrounds och Fortnite har blivit succéer inom genren och det var bara en tidsfråga tills flera spelskapare skulle haka på trenden.
Treyarchs kommande Call of Duty: Black Ops IIII har ett egen tolkning, kallad Blackout, och jag testade betan förra veckan innan min färd till Comic Con.
Blackout är en klassisk dödsmatch mellan drygt 80 spelare på en enorm karta, men eftersom alla deltagare har endast ett liv blir kampen för överlevnad en helt annan situation än i det ordinarie flerspelarläget. När matchen började hoppade jag och motståndarna ut från helikoptrarna och landade på på en valfri plats. Det gällde nu att hitta vapen omedelbart, och att undvika att bli dödad på fläcken.
Det fanns ett annat hot i form av en dödlig, radioaktiv storm som förminskade världskartan stundvis under matchens gång, vilket skapade en dynamisk spänning i en redan kaotisk stridsplats. Jag gillade den tydliga världskartan där radarn visade vilken riktning jag skulle vandra åt innan radioaktiviteten kröp närmare.
Omgivningen var mestadels öppen med träd och floder, men det fanns gott om byggnader att leta efter spännande hjälpmedel i. Texturerna var betydligt simplare än i det vanliga flerspelarläget, men jag tycker att den enklare stilen fungerade utmärkt tack vare den större skara spelare som befinner sig i en match samtidigt. Bildhastigheten flöt på smidigt utan att saktas ned, även när det var flera spelare på samma plats.
Blackout överraskade mig genom att vara lättbegripligt och tempofyllt. Istället för att lägga energi åt specialförmågor från det traditionella Call of Duty, väljer Treyarch en enklare stridsteknik där alla deltagare har samma egenskaper och jag uppskattade denna rättvisa inriktning. Jag uppfattade kontrollen lika solid som i den förra betan och fast jag kunde endast bära ett vapen i taget, var det enkelt att modifiera min tillfälliga puffra med tillbehör.
Min enda invändning är det märkliga erfarenhetssystemet, där jag endast fick poäng för att ha dödat motståndare eller hamnat på en riktigt hög placering. Jag hoppas att den färdiga versionen ger mig poäng för att ha deltagit i en match och att belöningar kommer i form av upplåsta kläder eller vapen.