Mina intryck från Koch Medias pressvisning

Med E3 och Summer Game Fest runt hörnet haglar förstås nyheterna från alla håll, men redan i tisdags förra veckan fick jag möjligheten att tjuvstarta denna spelhögtid. Jag fick nämligen delta i Koch Medias pressvisning för att få en inblick i deras kommande spel, och inte minst stora omvälvande nyheter i själva organisationen.

Presentationen inleddes med att Koch Media ska öppna upp ett nytt spelförlag som heter Prime Matter, som ska existera vid sidan av exempelvis Deep Silver och Ravencourt. Det kanske inte låter så spännande på ytan, men faktum är att det bådar gott för en framtida mångfald och bredd av intressanta titlar. Så pass gott att de sedan följde upp med att visa hela tolv nya titlar som är under utveckling.

Jag kommer huvudsakligen att fokusera på de spel som är riktade mot PlayStation-plattformar, men troligtvis kommer du att kunna få se ungefär samma genomgång som jag fick när Koch har sitt officiella event den 11 juni.

Först ut i presentationen var det av många efterlängtade samarbetsfokuserade onlinespelet Payday 3. Det har aldrig riktigt varit min grej personligen, men populariteten är svår att bestrida med tanke på att senaste spelet i serien har tuffat på sedan 2013. Själva presentationen hade dock sparsamt med information, vilket sedan förklarades med den planerade lanseringen 2023. Det är åtminstone kul att se att det är på gång, och att de även inledde presentationen med en svensk utvecklare!

Payday 3 kommer att bjuda på fler spektakulära rån.

Nästa spel som fångade mitt intresse var The Last Oricru. Det var ett av flera spel under presentationen som var tydligt Souls-inspirerat, men som hade en del intressanta variationer på temat. Utvecklarna beskriver nämligen spelet som väldigt beslutsdrivet, vilket gör att vägval i handling och dialog kommer att påverka vägen framåt mot ett av de många sluten. Spelet har dessutom stöd för lokalt samarbetsläge, vilket alltid är en välkommen funktion.

Som koncept ser spelet lovande ut, men det är inte riktigt var det behöver vara i praktiken än. Animationer och grafik såg inte helt hundra ut på en del ställen, vilket är att förvänta i tidiga versioner av spel, och de kommer förhoppningsvis att kunna knyta ihop detta innan den planerade lanseringen 2022.

Stillbilderna av The Last Oricru reflekterar inte riktigt hur det såg ut i rörelse, men det är ändå värt att framhäva det lokala flerspelarläget!

Detta följdes sedan upp av Gungrave G.O.R.E, som hypades upp rejält innan vi fick se en ganska kort snutt av spelet som helt och hållet saknade spelsekvenser. Det finns därför inte mycket mer att säga om spelet än att det planeras för lanseringen 2022.

Efter detta var det dock dags för lite mer konkreta spelupplevelser i form av The Chant. Det är ett skräckspel som till en början ser ut att passa in i överlevnadsskräck-facket, men som enligt utvecklarna ska vara lutat mer åt action-hållet. Det något underhållande upplägget beskriver att ockulta krafter väcks till liv under ett lite flummigt new age-retreat och du tvingas bekämpa massor av onda krafter som följd av detta. En intressant aspekt är att du inte kommer att använda dig av traditionella vapen, utan måste tillverka en rad olika spirituella tillhyggen istället. Denna lovande titel ska dyka upp någon gång under andra kvartalet 2022.

Nästa spel på menyn var en väldigt sparsam inblick på förstapersonsskjutande Final Form, vilket lustigt nog bara är arbetstiteln. Efter en väldigt kort teaser som visade snuttar av action utan någon direkt kontext är det svårt att säga något alls om spelet, och det är tydligt att det är i ett tidigt utvecklingsstadium. De snabba actionsekvenserna i en futuristisk miljö såg dock lockande ut, och jag hoppas att vi får mer konkret information om detta snart.

Jag nämnde ju tidigare att det fanns några inslag av Souls-inspiration under presentationen, och detta var sannerligen tydligt i nästa titel – Dolmen. Om du har lika barnslig humor som jag kan du förstå varför detta var en av höjdpunkterna i presentationen, och det har underhållit mig ända sedan 2016 när det brasilianska teamet Massive Work Studio påbörjade spelets utveckling och började skicka ut pressmeddelanden om det. Tyvärr var det inte lika underhållande att titta på i det skick som det visades i, för det visade verkligen spår av 2016 i utseende, animation och spelmekaniker. Allting såg väldigt stelt, kantigt och livlöst ut, och jag hoppas sannerligen att det var en väldigt tidig version vi fick se. Med tanke på att spelet ska släppas nästa år är det ju frågan om de kan få skutan på rätt köl.

I Dolmen finns det stora äckliga spindlar.

Detta följdes dock upp av en presentationens potentiellt mest moderna spel, åtminstone spelmotormässigt. Det berättelsedrivna actionäventyret Echoes of the End utvecklas nämligen med hjälp av den purfärska Unreal Engine 5, vilket förklarar varför vi fick en väldigt kort videosekvens från spelet. Fantasymiljöerna ser lockande ut, och jag tackar aldrig nej till berättelsedrivna spel, men det är för tidigt att säga något mer specifikt om detta projekt som ännu inte har något planerat lanseringsdatum.

Echoes of the End ser onekligen snyggt ut, även om bilden ovan är snudd på allt trailern visade.

Visst nämnde jag Souls-inspirerade spel? Scars Above är ännu ett sådant, men stack ut som ett av de spel som lockade mig absolut mest. Det är dock inte en Souls-kopia rakt av, utan gränslar över till tredjepersonsskjutare med lite skräckinslag också. Väldigt vackra och stämningsfulla miljöer fångade mig gång på gång i videogenomgången, även om sekvenserna var hårt redigerade med ständiga klipp. Det var därför lite svårt att få en komplett helhetskänsla för spelet. Utvecklarna planerar att släppa det under 2022, och det ligger definitivt på min radar framöver.

När presentationen kulminerade med det tolfte och sista spelet var det lite blandade känslor. Det positiva var ju att vi kommer att få ett nytt spel i Painkiller-serien. Det negativa var att vi endast fick se en logga och inget mer. Kanske ett litet antiklimax att avsluta presentationen så, men jag tackar förstås inte nej till mer Painkiller.

Överlag var det en intressant blandning av spel som visades upp i samband med deras sjösättning av Prime Matter-satsningen, och det visar att de är villiga att ta chanser på både små och stora team runt om i hela världen. Denna bredd gynnar oss alla i slutänden och i synnerhet i de små teamen frambringas oftast idéer som inte alltid lyckas komma till ytan i de större. Med så pass många spel planerade redan nu för 2022 och 2023 ser det ut att komma väldigt mycket kul för de flesta smaker från Koch Media framöver.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.