Freelancer-uppdateringen blåser nytt liv i Hitman-serien

Om du följer bloggen är du säkert medveten om att jag är en stor fan av Hitman-serien, och i synnerhet den nya trilogin som IO Interactive påbörjade 2016. När Hitman III (10/10) dök upp för lite drygt två år sedan var utvecklarna inställda på att lämna serien på sparlåga och istället fokusera på James Bond-spelet som blir teamets nästa stora projekt.

Det visade sig dock senare att spelet sålde bättre än förväntat och som en följd av detta har kommit en ganska respektabel mängd expansioner och förbättringar under en längre tid. Den största uppdateringen kom i slutet av januari i år och har både ändrat om i paketeringen av innehållet och ett omfattande nytt spelläge.

Det förstnämnda gör att du numera inte längre behöver förlita dig på importfunktioner eller dylikt för att kunna spela de äldre nivåerna i Hitman III, utan detta ingår nu som standard i den nya paketeringen som heter Hitman: World of Asssassination. Detta blir du automatiskt uppgraderad till om du äger Hitman III, och bara detta är ju en ganska välkommen förändring från den djungel av expansioner och dylikt som fanns att välja mellan.

Höjdpunkten är dock att IO Interactive nu har lagt till Freelancer-läget, som i princip agerar som en slumpgenerator för nya uppdrag. Upplägget är att du behöver klara av ett visst antal uppdrag för att låsa upp ett signalement för huvudmålet i syndikatet du jagar. När du väl kommer till detta uppdrag finns det fyra eller fler personer som kan passa in på den beskrivning du har fått, och du behöver därför vara väldigt noggrann innan du beslutar dig för vem som är målet. Om du väljer fel riskerar du att personen du söker blir varnad och flyr från nivån.

Spelläget har även en roguelike-faktor, vilket innebär att all utrustning du väljer att plocka med dig på ett uppdrag är något du riskerar att bli av med om du skulle misslyckas. Du är dock inte helt körd i kampanjen om du skulle tabba dig i ett uppdrag, men det kommer att innebära att nästa uppdrag blir betydligt svårare med fler vakter som ser till att det blir svårare att röra sig runt oupptäckt. Skulle du däremot misslyckas med Showdown-uppdraget, där du ska ta hand om huvudmålet, behöver du dock starta en ny kampanj från början. Vägen fram till respektive Showdown blir successivt mer komplex med fler och fler mål ju längre du tar dig, och det är mer sannolikt att vakter synar dina handlingar närmare.

Det som gör Freelancer så väldigt fräscht är att det tvingar mig att improvisera på ett vis jag inte har gjort i Hitman-spelen förr. Eftersom målen inte är samma som i kampanjuppdragen kan jag inte förlita mig på scriptade sekvenser eller tidigare kunskap om var personer befinner sig, utan jag behöver lära mig helt nya patrullrutter och anpassa mitt spelande därefter. Det ställs även väldigt höga krav på att lära sig varje skrymsle av varje nivå för att kunna vara effektiv och finna lämpliga tillhyggen eller verktyg som du inte har kunnat ta med dig från ditt gömställe. Utmaningen är ofta väldigt stor, men det är så otroligt belönande när det väl klaffar

Jag förväntade inte att jag skulle lägga så här väldigt många timmar till på Hitman-serien efter att jag kammade hem platinatrofén, men jag är helt fast igen. Denna kostnadsfria uppdatering av ett spel som jag trodde att jag kunde utan- och innantill har blåst nytt liv i ett redan mästerligt spel, och nu ska jag spela lite till i hopp om att låsa upp mer utrustning till mitt hemliga högkvarter.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.