Fler kommande spel från NIS America

I augusti var jag med på en pressvisning där höstens spel från utgivaren Nippon Ichi Software America (NISA) visades upp och nu har de visat upp kommande alster för 2021. Presentationen bjöd på en salig blandning av genrer som klassiska skjutare, rollspel och berättelsetunga visuella romaner. Några av spelen har ännu inte listat någon PlayStation-plattform, men jag nämner dem ändå eftersom jag ser det som sannolikt att de kan släppas även där framöver.

R-Type Final 2 (PS4)

Du behöver både reaktioner och färdighet för att stå emot anstormningen av fiendernas attacker.

R-Type har blivit en rejäl långkörare och jag spelade det första spelet på min Atari ST redan 1988. Den här gången bjuds du på förbättrad grafik på moderna plattformar, och möjligheten att välja utforma ditt rymdskepp. Det som känns mest banbrytande är dock att fienderna utvecklas och anpassar sig efter din spelstil, och om du spelar bra ökar svårighetsgraden därefter. Spelet släpps 30 april, men redan nu finns en demoversion på PlayStation Store ifall du vill prova dina vingar. Jag testade demot själv och trots att det känns visuellt tilltalande så känns det lite som om spelmekaniken fastnat på förra årtusendet och för mig känns spelet stelt och avskalat. Utan att ha tillbringat någon längre tid med spelet så vågar jag nog ändå påstå att jag inte tillhör spelets målgrupp, men om du brinner för serien eller arkadskjutare så tycker jag att du ska ta en titt.

void tRrLM();++ //Void Terrarium++ (PS5)

Blandningen av gulligt förgglatt och melankoliskt bildar en unik harmoni.

Denna grottkrypare med roguelike-element har anpassats för den mer kraftfulla PlayStation 5:an. Den här gången finns det dessutom en del nytt innehåll att sätta tänderna i. Nya frisyrer, nya sjukdomar att bota och en helt ny miljö. Den gulliga grafiska stilen är skarpare än någonsin och den speciella vemodiga, men ändå knasiga och gulliga stämningen är givetvis tillbaka och den aspekten av spelet är det som tilltalar mig allra mest. Den 21 maj kan du se fram emot denna nyversion. Jag har inte spelat originalversionen (som du kan läsa recensionen av här), men gillar generellt grottkrypare med turordningsbaserade strider och från det jag har sett så finns det element från genreklassiker som Nethack och Rogue. Genren har bjudit mig både på höjdare och bottennapp och viljan att vidareutveckla och bredda tillgängligheten får mig att hoppas på att det här kan vara bra.

World’s End Club

Allt verkar inte stå rätt till på nöjesfältet…

Det finns ännu ingen utannonsering av World’s End Club på någon PlayStation-plattform, men jag gissar att det sannolikt kommer att porteras framöver. Hursomhelst så är det här ett nytt spel från teamen bakom Danganronpa- och Zero Escape-serierna och lovar något så ovanligt som ett kombinerat plattformsspel och visuell roman. Det utlovas ett färgstarkt karaktärsgalleri av ungdomar vars vänskap kommer att sättas på prov när det händer mystiska saker kring dem. På förhand var det här ett av spelen jag såg fram emot allra mest att få veta mer om, men efter att ha fått en visning av några spelmoment på en tidig bana så sjönk mina förväntningar. Jag hade föreställt mig sylvassa dialoger från en brokig skara halvtrasiga individer, men fick mest se lite gulliga plattformsmoment och klichéartade, banala dialoger. Jag är fortfarande nyfiken på att få veta mer, men peppen har gått från förbokning till kanske på rea i framtiden.

Disgaea 6: Defiance of Destiny

Din hemmabas bjuder på träningsfaciliteter, affärer och mycket annat.

Om du gillar taktiska rollspel har du säkert inte missat Disgaea-serien, och nu har turen kommit till den sjätte delen. I väst har det inte utannonserats för någon PlayStation-plattform ännu, men eftersom det finns en PS4-version släppt i Japan är det inte osannolikt att se en lansering även här. Den tokiga och överdrivna berättelsen är tillbaka och skadenivåerna kan nu ha så många nollor att PR-personen blandade ihop prefixen under presentationen. En annan nyhet är att den sprite-baserade grafiken har övergetts för en helt nyutvecklad 3D-motor som ger en unik känsla i denna uppföljare. Om du dessutom ogillar att nöta nivåer så finns det en auto-funktion som spelar åt dig om du törs låta AI:n köra dina rundor. Jag har spelat ett par av de tidigare delarna, men aldrig fastnat så där innerligt. Karaktärerna har ofta varit karikatyrer av personligheter som skrivit mig som spelare på näsan och i striderna kände jag aldrig något incitament att sätta mig in i färdigheterna som istället kändes oöverskådliga. Jag vet att det är en populär serie, och om tillfälle ges känner jag att den borde få en chans till. Hur ofta finns det pingvinliknande demoner som kallar mig för dood?

The Silver Case 2425

Ond, bråd död och mörker väntar…

Denna samling innehåller spelen The Silver Case (8/10) och The 25th Ward: The Silver Case (8/10) som redan finns på PlayStation 4. Samlingen är än så länge bara utannonserad på konkurrerande plattformar. I dessa dystopiska visuella romaner från den skruvade hjärnan på SUDA51 löser du mystiska mordgåtor med surrealistiska undertoner. Musiken står Masafumi Takada för och du kanske känner igen några av hans tidigare verk som Danganronpa, No More Heroes eller killer7? Jag är definitivt nyfiken på de här spelen då de kriminalbaserade visuella romanerna jag brukar spela oftast har lite ljusa kontraster som väger upp mörkret. Här känns det som om det endast är de mörka, onda delarna som utforskas och det tilltalar mig på ett lite ologiskt sätt. Jag har ingen relation till SUDA51 och hans tidigare alster, men jag vet att andra delar av redaktionen på PSbloggen uppskattar den psykologiska skräck som spelen förmedlar.

The Caligula Effect 2 (PS4)

Skolväska – check. Munläder – check. Då kör vi!

Den virtuella idolen och protagonisterna i Go-Home Club är tillbaka och än en gång rekryterar du medlemmar i en skolmiljö som kan hjälpa dig i kampen på den virtuella sidan. Scenarioförfattaren Tadashi Satomi med Persona-referenser är tillbaka och musikspåret utlovar vocaloidmusik. Om du ser fram emot detta får du hålla dig till tåls tills hösten 2021. På papperet känns det här som något som borde passa mig som handen i handsken då jag älskar Persona-serien och uppskattar vocaloid-musik. Tyvärr föll föregångaren platt för mig och från det lilla jag har sett känns det som mer av samma. Förhoppningsvis finns det nya element som lyfter spelet och jag kommer ändå att hålla ögonen på detta för att se var det tar vägen närmare släppdatumet.

Ett svar
  1. Thomas Thomas

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.