PSbloggens årslista 2017: Årets största besvikelse

Besvikelser kan komma i stora och små valörer, men självklart är det de största händelserna som vi bär med oss ett tag in i framtiden. Visst är det trist att Ni No Kuni: Revenant Kingdom blir uppskjutet ännu en gång, men det är småsaker i jämförelse med de rejäla snedsteg som vi har upplevt under 2017.

I årets besvikelser finner vi alltifrån efterlängtade spel som missat måltavlan, till missade möjligheter. Och givetvis lootboxar; detta djävulska påfund som ofta grundar sig i en ekonomisk algoritm, skapad för att lura av oss mer pengar.

Innan du läser vidare, vill jag att du tänker tillbaka på spelåret som gått och funderar på vad du blev mest besviken över. Skriv gärna av dig i kommentarsfältet längst ned.

Johan: Lootboxar och mikrotransaktioner

Du förstår Artoo; anledningen till att min pappa inte hade någon far, var att han kom ur en loot box

Du förstår Artoo; anledningen till att min pappa inte hade någon far, var att han kom ur en lootbox

Detta är inte något nytt fenomen, men det är något som bland andra Electronic Arts drog till sin spets under sista delen av året. Det är en sak att sälja kosmetiska tillägg i spel, men det är en helt annan sak att göra ett lotteri av det, så att du inte vet vad du kommer att få. När EA dessutom bakade in spelmässiga fördelar i dessa lådor har vi passerat de acceptabla gränserna med omfattande längder.

Dagens storspel är dyrare än någonsin att utveckla, men om detta är resultatet för att de ska bli lönsamma kanske det är dags att börja tänka om.

Jesper: Sonys ständigt avtagande stöd för PlayStation Vita i väst

Världens bästa rollspelskonsol finns i många färger. I Japan.

Världens bästa rollspelskonsol finns i många färger. Åtminstone i Japan

Medan åtminstone en annan konsoltillverkare satsar på bärbara konsoler och hybridmodeller fortsätter Sonys intresse att avta för den lilla guldklimpen PlayStation Vita. Det enda som håller den vid liv med konstgjord andning är det fortsatta intresset i Japan som fortsätter att ge oss rollspel och visuella romaner. De enda som trotsar trenden är oberoende utvecklare som fortsätter att ge ut små storheter till den. Vågar vi hoppas på en generation bärbara till från Sony efter den massiva försäljningssuccén från konkurrenten?

Jerry: Yooka-Laylee

Charmlös? Pffft! Kolla på gruvvagnen, han har ju till och med mustasch

Charmlös? Pffft! Kolla på gruvvagnen, han har ju till och med mustasch

Min glädje var enorm när några avhoppare från Rare skulle göra en alternativ uppföljare till det fenomenalt roliga Banjo-Kazooie. Yooka-Laylee (7/10) låter som, och påminner en del om äventyret med björnen och fågeln, men charmlösa karaktärer och tråkiga banor gjorde mig besviken.

Martin: Valkyria Revolution

This is NOT the valkyria you are looking for!

This is NOT the valkyria you are looking for!

Efter att ha spelat Valkyria Chronicles Remastered (9/10), kände jag ett olidligt stort behov av att slänga mig in i fler äventyr i samma värld. Jag puttade ilsket undan andra skribenter och satte själv tänderna i Valkyria Revolution (5/10), jag var ju så hungrig på mer!

Tyvärr satte jag hela titeln i halsen och ångrade snabbt att jag tagit den första tuggan. Istället för den vackra, tecknade stilen fick jag välpolerad animestil. Istället för den geniala varianten av turordningsbaserade strider fick jag oinspirerad och tråkig action serverat på en smutsig bricka av hack ’n’ slash. Vilken tur att Valkyria Chronicles 4 är under utveckling!

Krille: Mass Effect: Andromeda

Ganska snart kände Krille att spelet var öken...

Ganska snart kände Krille att spelet var öken…

Jag blev förvisso inte lika provocerad av spelets lanseringsfadäser och tekniska buggar vid lanseringen som resten av internet. Men spelet i sig var inte ens i närheten av lika intressant som ursprungstrilogin, och jag fick snart väldigt långtråkigt med titeln även om det var ett klart godkänt spel i övrigt.

Anton: P3 Spels intervju med Josef Fares

Intervjun gjorde att Anton bara ville rymma. Han letade efter en utväg...

Intervjun gjorde att Anton bara ville rymma. Han letade efter en utväg…

P3 Spel gör mycket bra speljournalistik generellt. De har producerat några riktigt matiga och djuplodande avsnitt mellan varven. Men deras “intervju” med tidigare panelmedlemmen Josef Fares blev snabbt pinsam. Att ha möjlighet att långformsintervjua en av nyckelpersonerna bakom A Way Out, ett av nästa års mest spännande spel, och i slutändan bara åstadkomma skolgårdskäbbel är rent slöseri. Gör om, gör rätt!

Bubblare: Old Time Hockey (4/10), hur kan man göra ett hockeyspel utan att gilla hockey? Enhandskontrollen “Beer mode” är en rolig detalj, inte grund för ett spel.

Vad blev du mest besviken över under 2017?

Ett svar
  1. Alestes Alestes

Lämna ett svar till AlestesAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.