PSbloggens årslista 2015: Bästa trenden inför 2016
Det är mycket som utannonserats under 2015; saker som vi inte kommer att få njuta av förrän nådens år tvåtusensexton. Det finns även intressanta händelser under året som banar väg för en ljus framtid i vår PlayStation-värld.
När det kommer till dagens bidrag, kretsar det helt och hållet kring framtiden; vad kommer att hända under 2016, vad kommer att bli framgångsrikt? I redaktionen har vi tagit fram den glänsande spåkulan, gnuggat den och lutat oss riktigt nära för att få en inblick i det kommande spelåret. En del av oss har haft konstiga masker eller glasögon på sig för att kunna se extra klart – jag vet inte vad det kan vara de håller på med…
Krille: Virtual Reality-hjälmar
2016 är året som VR kommer att invadera våra hem och fungera minst lika fräckt som i alla klassiska 80-talsfilmer. Eller kanske inte, men jag tror att det blir året VR-hjälmarnas framtid avgörs. Likt 3D lär PlayStation VR knappast ersätta vårt skärmtittande. Men med rätt prislapp, spel och andra upplevelser skulle det snart kunna bli en åtråvärd pryl som inte bara tekniknördar och spelentusiaster har i sitt hem. Oavsett om det floppar eller ej lär vi åtminstone få se ett par skjutspel och trädgårdssimulatorer till formatet nästa år, eftersom 2016 visst ska bli ett skottår.
Andréas: Dinosaurier!
Anakronistisk stenålder med dinosaurier. Vi har redan sett ett par exempel men fler skymtar otydligt mot solnedgången i horisonten där de radar upp sig likt ryggdekorationerna på en taggiousaurus. För att inte utarma den här trenden redan innan den dragit igång har vissa försökt variera konceptet lite – det börjar med robotdinosaurier. Och VR såklart, det behövs för att verkligen uppfatta exakt hur enorm en enorm dinosaurie verkligen är. Riktigt retro och revolution eller massutdöende. Ingen vet än.
Toby: Virtual Reality / PlayStation VR
Under första halvan av nästa år kommer hela VR-plattformar, varav en till PlayStation 4. Efter att ha fått testa PlayStation VR är jag helt såld, och det kommer nog att införskaffas både en PS4-variant och en till PC (om det blir Oculus Rift eller HTC Vive återstår att se). Jag hoppas verkligen att det här är något som spelbolagen satsar stort på, för det har potential att förändra sättet som vi spelar spel på … för alltid.
Johan: Fler PlayStation-exklusiva titlar
Missförstå mig inte, det här är inte ett fumligt slag för ”konsolkriget”, utan snarare en förväntansfull längtan efter vad Sonys interna utvecklare har att erbjuda. 2015 var ett år där PlayStation levde mycket på tredjepartsspelen, men 2016 ser ut att ändra på detta. Dessa spel som är specifikt utvecklade för PS4-plattformen kommer förhoppningsvis att kunna krama ut lite extra från hårdvaran och erbjuda imponerande upplevelser som kommer att vara tonsättande under nästa år.
David: PlayStation VR
Om Playstation VR är så bra som många tidiga förhandstest hävdar, kommer denna trend växa rätt fort tror jag. Jag kommer garanterat hänga med.
Martin: Massiva spel från mindre utvecklare
Ja, visst blir det superhäftigt att uppleva alla stora, intressanta världar med en hjälm eller varför inte ett par överdimensionerade glasögon på huvudet? Men jag ser också fram emot titlarna från de lite mindre utvecklarna som till exempel Boundless, No Man’s Sky eller varför inte Abzû. Tänk om jag kunde få spela dem snart, tänk om dygnet kunde ha ett tjugotal timmar extra bara för spel!
Detta är några av de trender vi har sett i spåkulan, hur ser du på nästa år?
2016 kan mycket väl bli året jag äntligen köper en PS4. Spelar mest på PC och använder nästan bara konsoler till att spela exklusiva spel. Bloodborne var visserligen en stor hit, men inte något som intresserar mig.
Men nästa år så börjar det hända grejer med Nier: Automata, Rime, Shadow of the Beast, nya Valkyria Chronicles JRPGet, Yakuza 0 osv. Skulle inte ha något emot att första Nier släpptes till PS4 också.
Det finns två saker jag vill lyfta fram som jag tycker mig se som positiva trender:
1) Maffiga indie-titlar. Det har dykt upp fler och fler stora indie-titlar senaste tiden och den trenden verkar fortsätta. Många triple-A utvecklare startar egna studior och utvecklar spännande spel. Direkt första månaden 2016 får vi spel som The Witness, Unravel och Firewatch. Jag hoppas trenden håller i sig.
2) Nya IP. Inget gör mig mer glad än nya, vassa spel som inte är uppföljare, återutgivningar eller spinoffer. Tyvärr är de stora utgivarna fega (läs: affärssmarta) och satsar på säkra kort. 2016 kommer att ge oss spel som The Witness, No Man’s Sky, ReCore (ej Playstation), Quantum Break (ej Playstation), Horizon Zero Dawn, For Honor, Vector och Matterfall för att nämna några. Håller tummarna att flera av titlarna blir vassa!