Recension: Wreckreation [PS5]

Jag håller Burnout Paradise (10/10) som ett av världens bästa spel. När första utgåvan släpptes för sjutton år sedan, banade det väg för helt nya typer av online-spel inom racing-genren. Jag minns fortfarande hur jag och mitt ”crew” tillbringade timme efter timme för att klara spelets uppdrag i online-läget. Det byggde en vänskapskrets över hela världen som jag har kvar än idag.

Efter många år i studion, beslutade sig dock många av de seniora individerna i Criterion Games för att starta något eget, något mindre. Det resulterade i studion Three Fields Entertainment. Och när jag intervjuade Alex Ward, en av grundarna, 2016 kunde jag inte låta bli att fråga om de skulle skapa ett nytt Burnout-liknande spel. Hans svar var satt de självklart ville det, men att allt hängde på om deras mindre titlar såsom Dangerous Golf (7/10), Lethal VR (8/10), sålde bra och kunde ge dem en inkomst som möjliggjorde utvecklingen. Det verkar som att det gick vägen, för nu är äntligen Wreckreation släppt!

Inget går upp mot snabba bilar, lagade med lite silvertejp

Direkt när jag startar upp spelet, känner jag mig hemma i Burnout-myset. Allt är på plats när det kommer till race-utmaningar, skyltar som ska krashas och grindar som ska köras igenom. Styrningen känner jag mig också hemma i på en gång, då den ärvt mekaniken helt och hållet från föregångaren. Grundspelet är på så sätt nästan en perfekt kopia av Burnout Paradise. Dock känns det att Wreckreation inte är lika superpolerat. Jag råkar då och då ut för att vissa ramper är något felplacerade för vissa typer av bilar, såsom de stora off road-åken, vilket resulterar i att jag kan fastna i rampen istället för att kunna sätta mitt dubbla korkskruvshopp.

När det kommer till kartan, är den helt enormt stor. Om jag räknar rätt, handlar det om en miljö som är cirka 30 gånger större än Burnout Paradise och detta har olika fördelar och nackdelar beroende på vad du vill ha ut av titeln. Att köra om kring och leta efter uppgraderingar kan i längden te sig som en något tråkig process eftersom jag i princip måste leta överallt på kartan. Men jag tror att det finns en tanke bakom dessa stora områden, nämligen det kreativa läget MixWorld.

Wreckreation är nämligen inte bara ett racingspel som du kan spela själv eller online med vänner. Det är också en enorm lekplats där du i princip helt fritt kan bygga egna banor. Tänk Little Big Planet men med supersnabba, krockvänliga bilar och spektakulära krascher. Med ett snabbt tryck på höger styrspak, hamnar du i Mix-läget och kan fritt placera ut hopp, loopar och andra föremål som helt ändrar hur miljön ser ut eller kan köras på.

En skylt nere, bara några hundra kvar…

Till en början har du ett fåtal verktyg i din Mix-låda och för att utöka arsenalen behöver du åka omkring i världen och leta efter nya komponenter. Många av dessa uppgraderingar finns gömda på oländiga ställen där du behöver lägga till ett hopp eller något annat från din låda för att komma åt. Jag tycker att detta är ett genialiskt sätt att ständigt utmana spelaren att använda alla funktioner i spelet för att komma vidare i sitt världsbyggande.

Wreckreation är i grundutförandet ett kärleksbrev till Burnout Paradise och även om det finns små skavanker, är det helt underbart roligt att spela på samma sätt som modern. Det enda jag känner att jag saknar, är egentligen de trånga stadsmiljöerna som höjde pulsen rejält när jag var som mest aktiv spelare i mästerverket. Den stora miljön och det härligt kreativa läget Mix, gör att det här kommer att vara ett spel som jag och mina online-vänner kommer att spela under en väldigt lång tid framöver. Och om utvecklarna dessutom uppdaterar med expansioner som de gjorde i Burnout, kommer det att i princip vara omöjligt att sluta spela.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.