Recension: Neon Apex: Beyond the Limit [PS5]

I takt med teknikens framfart för varje konsolgeneration har många utvecklare fokuserat på att fånga mer och mer realism och detaljrikedom, vilket i flera fall bidrar till spelupplevelsen. Detta har dock gjort att vi har fått färre och färre arkadfokuserade racingspel, och det har ju skapat ett ganska stort hål i en genre som bjöd på ganska mycket bredd förr i tiden.

Neon Apex: Beyond the Limit satsar dock på att leverera en fartfylld upplevelse som ger positiva vibbar från PlayStation 2-generationen och bjuder samtidigt på en intressant cellskuggad grafisk stil. Till ytan är det precis vad jag letar efter, men levererar det även en tillfredsställande spelupplevelse?

När huvudmenyn dök upp blev jag lite överraskad av att det finns ett berättelseläge, men också väldigt nyfiken på vad spelet har att erbjuda i denna kategori. Det visar sig dock snabbt vara en snabbt ihopskrapad serie lopp som delas upp av dialogsekvenser som bitvis fick mig att leta efter skämskudden. När du har överlevt dessa replikutbyten kastas du in i ett helt vanligt lopp, fast du är tvungen att vinna för att kunna låsa upp nästa kapitel. Jag backade därför ur berättelsen ganska fort för att fokusera på karriärläget istället.

Här finner du istället mer renodlad racing, där du startar med en grundläggande motorcykel och en enkel bil, med målet att uppgradera dessa med inkomst från loppen du kör. Du kan även samla på dig kort som så småningom leder till att du låser upp mer avancerade fordon som både är snabbare och tål mer stryk. Det sistnämnda är minst lika viktigt som hastigheten, för det visas ytterst lite hänsyn ute på racingbanorna.

Själva loppen känns ganska bekanta om du har spelat ett mer action- eller arkadfokuserat racingspel förr. Det handlar alltså mer om att hålla plattan i mattan så mycket det bara går än att ha någon djupare racingstrategi. Under loppets gång kan du även lägga märke till boostplattor som ger dig en liten skjuts framåt när du passerar ovanpå dem, och denna effekt förstärks om du lyckas träffa alla i rad. Vissa banor har även plattor med motsatt effekt, vilket ibland framkallar en del panikväjningar innan du har lärt dig banan.

Det stora problemet uppstår när loppet startar och du börjar komma i närkontakt med motståndare och/eller barriärer. De visuella effekterna är så otroligt intensiva att det är snudd på omöjligt att utläsa vad som faktiskt sker. Det gör även att det blir svårt att ta sig ur eventuella krascher på ett effektivt sätt, för alla rökmoln och explosioner förhindrar mig att se vart jag ska köra. Det är otroligt frustrerande i längden och känns helt enkelt onödigt bestraffande med tanke på att jag ändå tappar positioner i loppet när jag tappar hastighet.

Rent innehållsmässighet finns det dock en hel del där och hämta, med massor av saker att låsa upp och uppgradera, och en hel rad olika spellägen. Det kräver dock lite nötande att låsa upp nya fordon, och med tanke på hur lätt loppen kan gå åt helsike kan det bli en lång process.

Neon Apex: Beyond the Limit har både en bra idé och en bra stil, men utförandet lämnar tyvärr väldigt mycket att önska. Någonstans i utvecklingsprocessen har det blivit mer form än funktion och det hämmar verkligen spelupplevelsen på ett omfattande vis. Jag vill gärna se fler spel av denna typ, men för att det ska kunna fungera måste det i grund och botten vara roligt att spela, och här kraschar tyvärr Neon Apex ganska hårt in i barriären.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.