Recension: Bridge Constructor Studio [PS4, PS5]

Nio år efter det första Bridge Constructor (6/10), är utvecklarna ClockStone Software tillbaka med en ny titel. Senaste gången jag stiftade bekantskap med brobyggandet var med Bridge Constructor: The Walking Dead (7/10), vilket kändes som en frisk fläkt och som erbjöd ett nytt sätt att uppleva serien.
Nu har studion tagit ett steg tillbaka och levererar i och med Bridge Constructor Studio en upplaga som ska locka både gamla och nya fans av serien. Nyheten för den här gången är att jag inte ska behöva hålla mig till någon budget samt att det introduceras ett VR-läge.
Efter att ha startat upp spelet, känner jag igen mig omedelbart från de föregående spelen. Jag har sedan länge lärt mig hur viktigt det är att bygga broar med triangulär stöttning i fundamenten. De första banorna avverkar jag därför i en rasande takt och det är inte förrän i mitten av spelets kampanj som jag känner mig utmanad.

Om du har missat spelserien, handlar den om att bygga broar som olika typer av fordon använder sig av för att korsa över raviner, forsar och annat. Till min hjälp har jag till en början material av trä, vilket är billigt och kan användas till det mesta. Efter ett tag får jag ytterligare medel i min arsenal som till exempel det dyrare materialet stål, vilket är tåligare och även vajrar som kan stötta ytterligare.
Spelmekaniken kretsar kring fysik och hållfasthetslära. När jag väl har byggt en bro och släpper loss fordonet som ska ta sig över, visas tydligt hur hållfastheten utmanas då de olika brodelarna färgas gula, orangea och röda beroende på hur mycket stress de utsätts för. Här kan jag tänka mig att en del streamers tillhandahåller underhållande material, uppbackat av skrik och ljudeffekter när allt går i kras.
Det finns ett VR-läge som jag inte har kunnat utforska då jag inte äger Sonys nya headset, men från vad jag har sett på videor, verkar det endast att handla om att man kan beskåda bygget i en virtuell version och självklart från olika vinklar.
Jag känner dock hela tiden att detta är samma som föregångarna. Det känns inte nytt alls faktiskt. Och det där med att jag inte behöver att hålla mig inom budgeten stämmer inte eftersom jag inte får möjlighet att låsa upp fler banor innan jag klarat nivån jag är på om jag bygger en hållbar bro som håller sig under budget.

Jag lägger några timmar till på spelet och känner mig ganska snabbt oinspirerat mätt på upplevelsen. Förutom VR-läget introduceras inga nyheter över huvud taget, något som gör att detta känns som en slags remake av originalet.
Om du känner dig inspirerad att väcka liv i dina fysikkunskaper och utmana dig själv att bygga broar, kan denna titel eventuellt vara något för dig. Personligen rekommenderar jag dock hellre zombie-versionen med Walking Dead som tema, det är mycket mer underhållande och mer varierat.