Nya Star Ocean släpps till sommaren

Det har gått ungefär ett år sedan det blev officiellt att den långlivade japanska rollspelsserien Star Ocean skulle få en uppföljare till PlayStation 4 med den smått förbryllande undertiteln Integrity and Faithlessness. Spelet lanserades i Japan nu under förra veckan, men nu har även ett datum spikats för oss i väst.
Den 1 juli är datumet du ska ringa in i kalendern om du gillar serien eller är nyfiken på denna saliga blandning av japansk fantasy och science fiction. Sommaren är med andra ord räddad om du var orolig över vad du skulle sysselsätta dig med under de ofrånkomliga regndagarna vi prenumererar på i den svenska sommaren.
Några av nyheterna i detta nya spel i serien är att du numera kan ha ett sällskap bestående av sju karaktärer jämfört med förra spelets fyra, vilket utökar möjligheterna för kombinationsattacker och intressanta strider. Glädjande nog går det att välja mellan engelskt och japanskt ljudspår, något som många JRPG-fans uppskattar och därför kan Martin slippa de gråa hår som de engelska dubbningarna brukar ge honom.
Det här ser jag verkligen fram emot. Jag var en av få som verkligen gillade The Last Hope och har varit förtjust i seriens samtliga delar förutom trean till PS2, som jag tröttnade på väldigt tidigt i spelet.
Inget som stör mig något nämnvärt, men är inte läppsynkningen extremt dålig i alla videos man sett? Eller är aldrig dialogen man hör tänkt att matchas med det man ser?
Som sagt, inte jag direkt stör mig på, men kändes ovanligt uppenbart här.
I vilket fall som helst ett spel jag verkligen ser fram emot, mer än FF15. Bara spelat SO3 & SO4, men gillade verkligen de båda.
Har SO1 & 2 till PSP liggande hemma också men inte kommit så långt att jag spelat dem än, tar alltid emot lite extra att gräva i högen för handhållna konsoler jag när bestämmer mig för att beta av skämshögen lite 🙂
SO2 är ett av favoritspelen till PS1. SO3 var rätt trevligt också, även om jag inte alls gillade när berättelsen blev helt knäpp. SO4 hade bra stunder, men alltför ofta betedde sig hjälten som en idiot, och jag tycker inte det är roligt att spela som en idiot.
Hoppas att SO5 kommer i närheten av SO2, och att karaktärerna och berättelsen inte har några (eller åtminstone minimala) ”vad tänkte dom!?” ögonblick.