Recension: Dark Souls II – Crown of the Old Iron King [PS3]

“Inkräktare kommer möta motgångar värdiga en monark”.

Så lyder en av de tvetydiga ledtrådarna som är inmejslade på en stentavla när den senaste expansionen till Dark Souls II har installerats. Som namnet skvallrar om är det ett besök tillbaks till Iron Keep som leder oss in i det nya området.

Precis som Crown of the Sunken King (8/10) erbjuder Crown of the Old Iron King ett par nya områden, fiender och sadistiskt välbalanserade monstruösa fajter. Men där expansionen skiner starkast är faktiskt i ren och skär nivådesign. Det huvudsakliga hindret att överkomma är ett torn – Brume Tower, och det är en labyrintliknande konstruktion fylld av fällor, fiender och lömskt dolda genvägar.

Producenterna talade tidigt om att det skulle finnas ett par olika vägar genom varje expansion – den ”lätta” och den ”mer utmanande” – och här är gränsen verkligen hårtunn. Rulla ner över en kant och hoppas på att träffa en avsats en liten bit längre ner för att undvika ett par livsfarliga fiender, eller ta det säkra kortet och nedlägga ett halvdussin fiender? Valet är ditt, men eftersom det är ett Souls-spel – så är även konsekvenserna.

En känsla för snö.

En känsla för snö. Eller kanske aska.

Crown of the Old Iron King erbjuder utöver en lysande nivådesign på ett par intressanta, nya fiender och grepp. Det är lite klurigare och mer pusselbaserat än tidigare nivåer. Tornets labyrintliknande struktur känns till en början väldigt otäck, men så snart navigationsförmågan börjar vakna till liv och vissa stängda grindar öppnats är det lite enklare att navigera sig runt. Notera att jag skriver enklare och inte enkelt.

Fienderna är lite mer varierade än i den förra expansionen och kräver lite mer taktiskt tänkande än att bara använda råstyrka. Den slutliga ärkebossen och de frivilliga extra elaka bossarna är även de i en helt egen klass.

Om något så visar både Crown of the Sunken King och Crown of the Old King faktiskt att From Software kan bygga förtrollande och diaboliska miljöer när de lägger manken till, det där lilla extra som vissa områden i huvudspelet kanske saknade. Det skall bli spännande att se om den tredje och avslutande expansionen håller samma höga klass. Med två av tre stycken avklarade så känns priset för expansionen helt klart redan värt det.