Tveksamheter kring bildfrekvensen i The Last of Us Remastered

Det är nu knappt två veckor kvar till nyversionen av förra årets bästa spel The Last of Us släpps till PlayStation 4 och det är en lansering jag verkligen ser fram emot. I marknadsföringen har både Naughty Dog och Sony varit tydliga med att hamra in budskapet att spelet kommer att köras i full 1080p-upplösning och med 60 bilder per sekund. Igår dök det dock upp information om att spelet går att låsa till 30 bilder per sekund, något som känns lite märkligt med tanke på vad som marknadsförts tidigare.

Jag misstänkte att optimeringen inte riktigt hade gått som planerat och kontaktade därför Sid Shuman – som är ansvarig för den amerikanska officiella PlayStation-bloggen – och frågade om bildfrekvensen varierar mycket om den är upplåst. Hans svar var att vissa föredrar det ”cinematiska utseendet” av 30 bilder per sekund istället och att den olåsta bildfrekvensen är jämn.

Myten om det ”cinematiska utseendet” vid en lägre bildfrekvens är ett vanligt grepp som PR använder nuförtiden och det är en ren osanning. Det finns ingen koppling mellan bildfrekvenser i film och bildfrekvenser i spel eftersom de fungerar på fundamentalt olika vis. Jag hoppas ju förstås i grund och botten på att det som Sid Shuman säger är korrekt – att den olåsta bildfrekvensen är 60 som utlovat – men när marknadsföringsbudskapet korrigeras så här nära lansering finns det ju anledning att bli orolig.

Jag kommer förstås att införskaffa spelet oavsett eftersom även om jag skulle behöva låsa spelet till 30 bilder per sekund är det ändå en uppgradering från den lite svajiga bildfrekvensen i originalet på PlayStation 3. Det känns dock lite snopet om det skulle visa sig att optimeringen inte är så bra som planerat.

En jämförelse mellan 30 och 60 bilder per sekund kan du se här.

Hur mycket bryr du dig om bildfrekvensen i spel?

2 kommentarer
  1. jonasbylin jonasbylin
    • Johan Lindros Johan Lindros

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.