Veckans fråga: Vilken speluppfinning skulle du vilja ha på riktigt?

Om det är något som sätter verkligheten ur spel, måste det väl ändå vara de fantastiska manicker som vi introduceras till i alla de spel vi spelar. Inte nog med det – funktionerna i spelen är ju även de ganska otroliga om vi jämför med verkliga livet. Vi kommer nog aldrig att få reda på om det handlar om drömmar som utvecklarna har; saker som de skulle vilja ha tillgängliga i vardagen eller om det bara är sjyssta vapen och verktyg de hittar på.

I veckans fråga är vi nyfikna på vilka funktioner eller uppfinningar i spel som du skulle vilja ha tillgång till i verkliga livet. Allt är tillåtet; drycker som återställer mana eller hälsa, osynlighetsdräkter eller kartonger som du kan smyga omkring i utan att bli upptäckt.

Martin skulle vilja dela med sig

Alla mina minnen, tillgängliga för de som jag bryr mig om...

Alla mina minnen, tillgängliga för dem jag bryr mig om allra mest…

När man kommer upp i min ålder, är det oundvikligt att börja se tillbaka på vad som hänt i livet; vilka ögonblick skulle jag vilja spara undan och vilka händelser skulle jag vilja vara utan. Funktionen jag tänker på är den där jag kan pausa, spara och återuppleva ögonblicket.

Jag skulle med andra ord trivas med att funktionerna i min PlayStation 4 fanns på riktigt. Jag skulle så gärna vilja kunna återuppleva alla magiska händelserna i livet, kanske till och med trycka på Share-knappen för att spara undan tillfällena och kunna dela med mig till min son eller andra personer i min släkt. Det låter kanske löjligt men erkänn att filmen Strange Days gjorde att du ville spela in händelser ur ditt liv?

Anton vill grappla loss

Det finns bara en hake med den här planen (eller helikoptern).

Weee!

Eftersom att jag är en extremt osmidig och stel person men samtidigt lätt blir uttråkad när jag är tvungen att promenera mellan två platser ofta (tåget – jobbet, gymmet – hemmet osv.) så hade jag gärna haft tillgång till den uppsjö av smidiga änterhakar som finns i spelvärlden just nu. Det spelar ingen roll om det är Läderlappens krokpistol från Arkham-serien, Ricos effektiva förflyttningsmakapär från Just Cause 2 (och snart 3, mmm) eller den synnerligen intressanta svinganordning som syskonen i Assassins Creed: Syndicate nyttjar. Huvudsaken är att jag snabbt och utan allt för stora skador till axel- och armleder snabbt ska kunna resa längs byggnader och hustak.

Andréas vill ha en röd japansk småbil med ben

En Röd Honda Spyder girar smidigt undan ett exploderande lastbilsdäck

Den kanske inte räknas som en ren speluppfinning då den förekommer i filmen som spelet är baserat, men att ha en Tachikoma från Ghost in the Shell (PS) hade ju inte bara väldigt kul utan också praktiskt. Slut på trafikstockningar och köer som hinder och om någon är i vägen susar jag smidigt förbi på ljudbarriärerna bredvid motorvägen, tunneltak eller väggar. Och när det inte är bråttom, varför inte spara på batteriet genom att åka snålskjuts på en lastbil som färdas i lämplig riktning?

Som om de inte vore multifunktionella nog med detta så finns det även en artificiell intelligens ombord som gör att maskinen kan susa iväg på uppdrag själv. Till affären för att handla och annat trist till exempel. Massor av fördelar. Men den påtagliga nackdelen, utöver att förarutrymmet verkar rätt begränsat, kan bli besvärlig. Glömmer du att formatera maskinen regelbundet tenderar de att bli upproriska och börjar strax därpå planera revolution. Tur att inte robotgräsklipparna är så avancerade, ännu.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.