Veckans fråga: Vad var det bästa med PSX?

Helgen som gick, var en riktigt bra stund för både nostalgiker och nyhetstörstande PlayStation-fans. Under evenemanget PlayStation Experience, eller PSX, utannonserades mängder med nyheter men även några guldkorn från förr som kommer till vår konsoler.

Veckans fråga kretsar helt kring det som sades och visades i San Francisco i helgen. Om du missat något, gjorde Johan en bra sammanfattning men enskilda spel såsom Full Throttle, Ni No Kuni II: Revenant Kingdom, Final Fantasy VII och Uncharted 4: A thief’s End har egna inlägg. Först tänkte vi i redaktionen berätta om vad vi blev upphetsade av och sedan är vi väldigt nyfikna på vad du uppskattade mest.

Martin blev svimfärdig av att Ni No Kuni II är under utveckling

Att flyga slår ju till med bilen i det första Ni No Kuni!!

Att flyga slår ju till med bilen i det första Ni No Kuni!!

Jag kan fortfarande inte tro att det är sant! Level 5 lyssnade alltså på mina böner och ser till att jag får uppleva ännu ett äventyr i deras magiska värld. Visserligen syntes vare sig Drippy (Tidy!) eller Oliver till men jag blir glad bara över att få börja fantisera om de kommande äventyren.

Under julledigheten tänkte jag nöta Ni No Kuni: Wrath of the White Witch tills jag får mitt dubbelpling och min platinumtrofé. Eventuellt skriver jag en liten krönika om de två jobbigaste troféerna i spelet: ”Solosseum Supremo” och ”Familiarologist”.

Andréas hobbas på detta

Klättra som Link eller Lara

Klättringen har en link till Lara kanske?

Med insikten om att Bloodborne, sin redan ursprungligt digra omfattning och expansionen till trots, kommer ta slut förr eller senare så skymtades en oväntad ljusglimt här.

Hob släpper även det ner dig i en oförklarad värld som ska utforskas, det finns till och med spakar att dra i som öppnar nya vägar eller förändrar den. Likheterna kanske slutar där, spelet går mestadels i väldigt mjuka pastelltoner liksom No Mans Sky och en del andra. Inslag i mekaniken ser lånade ut från all möjliga håll, något som får mig att hoppas på ett varierat äventyr. Gräsklippningen toppar av den mysig retrokänslan från när sådant gjordes i grön luva istället för röd.

Krille togs 18 år tillbaka i tiden

Hur actionbetonade kommer striderna att vara

Ändrar Square Enix för mycket i stridssystemet lär de hamna i strid mot fansen

Det känns lite löjligt att säga det. Men det jag gillade mest med PlayStation Experience var att ett arton år gammalt spel, som jag redan äger och har spelat i minst tre olika upplagor, fick en snudd på identisk konvertering till PS4 samtidigt som eventet.

Jag syftar givetvis på legendariska Final Fantasy VII, som av en händelse dök upp i PSN-butiken i sitt originalutförande på samma gång som en ny trailer för den otroligt snygga men avlägsna remaken visades upp. Sedan dess är det allt jag har spelat och originalet som nu fått troféstöd håller förvånansvärt bra än idag. Men håll dig undan från L3 och R3 – dessa knappar aktiverar fusk som förstör hela upplevelsen.

Trailern för Final Fantasy VII Remake såg för övrigt helt fantastisk ut. Square Enix har verkligen lyckats behålla den härliga estetiken och lagom mörka stämningen som dolde sig bakom de trubbiga polygonerna i originalspelet. Jag är lite orolig att stridssystemet i nyversionen riskerar att bli alldeles för actionbetonad till skillnad från de mer strategiska ursprungsbataljerna, men då vi fick se att textkommandon åtminstone är en del av de nya striderna känns det i alla fall lite bättre.

Många känslor väcktes här på redaktionen, vad tycker du var det bästa under evenemanget i helgen?

3 kommentarer
  1. motz motz
  2. Thomas Thomas
  3. Alestes Alestes

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.