Chefredaktörens utmaning [Vecka 40]

Det börjar snart dra ihop sig för slutspurt i utmaningen, nu när vi är inne i årets sista kvartal. Det kommer ju inte att finnas en brist på spel att sysselsätta sig med, men den stora biten kommer ju att bli att ha tid för alla godbitarna. Den senaste veckan har XCOM 2 (8/10) slukat nästan all min tid, och även om det är ett riktigt bra spel hade jag nästan kunnat kapa en tredjedel av speltiden om laddningstiderna hade varit mänskliga.

Mitt uppsving i troféproduktionen har delvis fortsatt denna vecka med en uppsjö bronstroféer från XCOM 2 men, viktigast av allt, en ny platinatrofé i Virginia (8/10).

40. Virginia

Denna interaktiva berättelse är lika delar förvirrande och fascinerande, och det är precis denna form av experiment som spelbranschen behöver. Hela spelet skildras utan dialog, och trots detta är det ganska lätt att följa vad utvecklarna vill ha sagt. Åtminstone fram till hela historien börjar påminna om en hallucinogen feberdröm. Det finns många intressanta grepp i detta verk, som till exempel att redigeringen påminner om hur en film brukar klippas. Vi får se plötsliga hopp från en plats till en annan istället för att spelaren ska vandra hela vägen, som vi traditionellt sett måste göra i spel, oavsett om det finns något att göra under tiden eller ej.

Det finns mycket att gilla med spelet, men tyvärr faller det ihop en aning när allt ska knytas ihop. Det verkade finnas för många idéer, men inte tillräckligt bra lösningar för att implementera dem. Trots detta är det verkligen en upplevelse som du bör kika närmare på om du vill se ett nytt fräscht upplägg på hur spel kan skildras.

41. XCOM 2

När jag skulle betygsätta XCOM 2 hade jag betydligt mer huvudbry än vad jag hade förväntat mig inför recensionen. Å ena sidan är det ett lysande spel som bitvis har erbjudit några av de mest spännande ögonblicken jag har haft med min PlayStation 4 detta år. Å andra sidan lyckas spelet gång på gång mörda tempot genom att tvinga mig att sitta och titta på en laddningsskärm i nästan fyra minuter varje gång jag ska ladda en sparfil, starta ett nytt uppdrag eller avsluta ett uppdrag. Spelet är fortfarande briljant när jag väl är inne i uppdragen, men det är lite för mycket smolk i bägaren för att jag ska kunna ha överseende med det.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.