Chefredaktörens utmaning [Vecka 25]

Eftersom morgondagen bjuder på en av Sveriges många sillhögtider kommer vi att avverka PSbloggens fredagstraditioner redan idag, eftersom du troligtvis kommer att vara sysselsatt med annat imorgon. Efter förra veckans nyhetsöversvämning i form av E3-mässan gavs det inte mycket speltid, men det har jag kompenserat en aning denna vecka istället. Jag är nu i fas igen och om allt vill sig väl kan jag börja skaffa mig en liten buffert innan den intensiva spelhösten drar igång.

26. Deadlight: Director’s Cut

deadlight-820x410[1]

Zombie-temat är ju inte ett koncept som är underanvänt i spelvärlden, men Deadlight: Director’s Cut (7/10) lyckas med att etablera en stämningsfull miljö och en känsla av att du har oddsen emot dig. Plattformshoppandet är ett stort element i spelet och fungerar oftast bra, åtminstone när du inte är under tidspress. När du har bråttom visas ofta problemen med styrningen, vilket kan ge upphov till en hel del onödig frustration. Som helhet är det värt att spela dock, inte minst för de härliga 80-talsreferenserna.

27. Beyond Eyes

ss_f1b6659b16fdf01cfd17a53e3e452ee6805c766a-600x338[1]

När Beyond Eyes (6/10) visades upp på E3 förra året blev jag omedelbart fångad av den underbara grafiska stilen, och det spännande upplägget med att försöka navigera en okänd värld ur en synskadad människas perspektiv. Nu när jag till slut tog mig tid att sätta mig ner med spelet finns det dock några aspekter som verkligen inte klickade med mig. Jag har inte något emot spel med långsamma partier, eftersom det finns så få verk som faktiskt tar sig tiden att låta spelaren reflektera över omgivning och berättelse. Här blir det dock lite för långsamt då din karaktär rör sig som i den tjockaste sirap konstant i hela spelet. Det är en vacker upplevelse, men ibland är det bara lite för trögt tempo.

Kommentera