Topplista: De tre bästa PS4 Pro-spelen

Det har gått lite drygt en månad sedan Sony lanserade den förbättrade PlayStation 4-modellen PS4 Pro. Under denna tid har fler och fler spel fått stöd för den extra kraften som konsolen besitter, men utvecklare har valt att använda den på väldigt olika sätt.

Optimeringen har i vissa fall varit lite sådär, men oftast har uppgraderingarna inneburit en markant förbättring ur ett grafiskt perspektiv. De flesta förbättringarna är ju avsedda för den minoritet som idag har en 4K-TV, gärna med stöd för HDR, men det finns även exempel på fördelar även om du råkar har en lite äldre TV.

Jag har gått igenom de flesta av de stora titlarna för att se vilka spel som har fått de absolut bästa uppgraderingarna hittills.

1. Ratchet & Clank

Denna detaljrikedom är slående på en högupplöst HDR-skärm.

Detta är  ett spel som redan från början var en av de snyggaste titlarna på PlayStation 4, och tack vare uppgraderingen av både upplösning och stöd för HDR blir Ratchet & Clank (9/10) en, om möjligt, ännu större fest för ögonen. Spelet använder sig av en speciell teknik som kallas Temporal Injection, som inte bara används för att skala upp grafiken, utan även för att eliminera vassa kanter för att erbjuda en mjukare och renare bild. Som grädde på moset får vi även njuta av HDR-stöd, vilket ger en klarare bild tack vare ett bredare färgspektrum och mer ljusstyrka. Tyvärr ligger bildfrekvensen fortfarande kvar på 30 bildrutor per sekund, men det är också lite önsketänkande att höja den till 60 med tanke på de övriga uppgraderingarna.

Har du en vanlig HDTV kommer du ändå att kunna dra nytta av den högre upplösningen, eftersom spelet fortfarande renderas i en högre upplösning än tidigare. Detta resulterar i en väldigt ren bild tack vare tekniken som kallas supersampling, vilket innebär att en bild renderas i högre upplösning än vad som visas på skärmen. Denna teknik är ett bra sätt att eliminera flimmer och taggiga kanter i grafik, och är något som grafiknördar på PC-plattformen har använt sig av länge för att få bästa möjliga bild.

2. Rise of the Tomb Raider

Här kan jag stå och stirra hur länge som helst i 4K-läget.

Ytterligare ett spel som såg bra ut redan från början, men som använder en del smarta lösningar som jag gärna vill se mer av från utvecklare framöver, är Rise of the Tomb Raider (9/10). Här går det nämligen själv välja vad den extra konsolkraften ska användas till genom tre olika inställningar. Dels 4K-upplösningen som uppnås genom checkerboarding, och som låser spelet vid 30 bildrutor per sekund. Detta läge ger en härligt skarp bild, samtidigt som bildfrekvensen håller sig till kraften som är tillgänglig i standardversionen av PlayStation 4. Det är väldigt effektfullt i de vackra miljöerna som spelet erbjuder.

Det finns även två inställningar för 1080p-upplösning, varav den första fokuserar på bildfrekvensen. Den första låter spelaren ha en olåst bildfrekvens, vilket resulterar i en upplevelse som varierar mellan 40 och 60 bildrutor per sekund. Oftast håller den sig i den övre delen av spektret, men under mer intensiva scener kan du uppleva djupdykningar. Sist, men inte minst, har du möjligheten att lägga krutet på grafiska effekter. Här låser du bildfrekvensen på 30 och kör i upplösningen 1080p, men i gengäld får du mer detaljerade skuggor, reflektioner och andra grafiska detaljer.

Detta upplägg vill jag definitivt se som en trend, eftersom vi ibland har olika smak när det kommer till det tekniska. En högre bildfrekvens är ju objektivt bättre i tio fall av tio, men i vissa spel behövs det inte i samma utsträckning som andra. Och ibland är det helt enkelt ganska trevligt att se spelen i bästa möjliga grafisk kvalitet.

3. Battlefield 1

Nöjet av att få en högupplöst spade i huvudet är svårt att beskriva.

Battlefield 1 (8/10) är ett spel som i sin ursprungsform använde sig av en dynamisk upplösning, vilken justerades efter belastning. Trots detta var det ändå problem att hålla bildfrekvensen uppe i de mer hetsiga ögonblicken. Detta har till stor del åtgärdats efter Pro-patchen, och nu håller sig spelet nästan konstant vid 60-sträcket. Utöver detta har upplösningen fått sig en uppgradering till 1660p, även om den fortfarande är dynamisk. Det är en markant skillnad jämfört med basversionen, och det är i synnerhet välkommet i de stora 64-spelarmatcherna online.

Även en del grafiska detaljer och effekter har fått sig en uppgradering för att ta några, om än små, steg mot den nivå vi kan se på PC-versionen. Det saknas fortfarande en 4K-upplösning i spelet, men med tanke på hur svårt DICE har haft att få Frostbite-motorn att rulla på konsoler, är det mer eller mindre förväntat. Trots detta är uppgraderingen och den högre upplösningen i sig en tillräckligt stor förändring för att uppmärksammas här på listan.

Vilka spel tycker du har fått den största uppgraderingen?

Kommentera