PSbloggens topplista: Fyra önskemål till Fallout 4

Det har varit en turbulent och kanske lite snopen tid för oss som trånar efter en fortsättning på Fallout-serien, men efter en väl utförd blåsning lyser hoppets stjärna igen. För nu har nya bevis för att Fallout 4 faktiskt är under utveckling dykt upp ännu en gång!

Okej, vi kanske blir lurade igen, men ärligt talat. Nog sitter det någon någonstans och jobbar på ett nytt Fallout? Därför passar vi på att bjuda på fyra saker som skulle lyfta Fallout 4!

Men först kanske det är på sin plats med en kort översikt på vad som egentligen händer i Fallout-världen. Det senaste spelet som släpptes var 2010 års Fallout: New Vegas. Efter en rad expansioner till det spelet har det väldigt tyst om serien, men ärligt talat känns det minst sagt sannolikt att ett litet gäng Bethesda-anställda redan lagt åratal av sin tid på Fallout 4.

Rykten har förstås florerat av och till om en tänkbar utannonsering, men allt tog fart på nytt när sajten TheSurvivor2299 lades upp för några veckor sedan. En kryptisk sida med morsekoder som passade väl in i den stora fauna av fanskrivna spökhistorier om Fallout som florerat på nätet en längre tid. Allt pekade på en utannonseringen under förra helgens Spike TV-mässa, men så blev det förstås inte. Den enorma konspirationen avslöjades av upphovsmannen som ett rent lurendrejeri och många hoppfulla hjärtan misströstade nog lite.

Men så hände något ändå! Redaktionen på Kotaku fick kontakt med en för oss anonym källa som försåg dem med en mängd dokument. Det var en serie instruktioner till rollbesättarna som jagar skådespelare till ett projekt som kallas Institute. Ingenstans nämns namnet Fallout, men som du ser på bilden nedan är det ganska uppenbart vad det handlar om.

Vilket spel det handlar om? Gissa! Bild från Kotaku.com.

Vilket spel det handlar om? Gissa! Bild från Kotaku.com.

Så här sitter vi, men en uppföljare som utspelar sig i Boston och en huvudperson som vaknar upp från kryosömn. Visst är det lätt att låta fantasin skena? Själv har är jag en inbiten Fallout-spelare som betat av allt utom det där PlayStation 2-spelet som vi inte pratar högt om och generös som jag är följer härmed fyra förslag som skulle få Fallout 4 att fyrdubbla försäljningssiffrorna!

4. Död åt snabbresorna!

Sådana här vrålåk kunde man glida omkring i i Fallout 2.

Sådana här vrålåk kunde man glida omkring i i Fallout 2.

Det bästa med en (bra) öppen spelvärld är alla möjligheter man ständigt ramlar över. Ett strålande exempel är The Elder Scrolls V: Skyrim där en enkel tur för att samla blommor i bergen alltid slutar med att hjälten passar på att utforska en grotta, lösa en mordgåta och slåss med en drake. Det är de där små äventyren som du aldrig kommer att få uppleva om du bara plockar fram kartan och klickar på din destination för att sedan mystiskt teleporteras dit.

Okej, jag inser att det är enormt praktiskt att kunna resa över ödemarkerna i Fallout snabbt. Jag tänker inte ens föreslå att Bethesda går in och tar bort möjligheten att snabbresa!

Det bästa vore så klart att införa ett bättre transportmedel. Apostlahästarna må tjäna väl i de flesta situationer men vore det inte något att bränna igenom ökenlandskapen som en riktig Mad Max? Eller galoppera på en trofast häst/brahmin som vore det Red Dead Redemption?

3. Länge leve punken!

Du ser ju själv, det här skulle passa utmärkt i Fallout 4.

Du ser ju själv, det här skulle passa utmärkt i Fallout 4.

Punkestetiken har, av oklar anledning, varit populär i den annars 50-talskitchiga Fallout-världen. Jag säger bara smutsiga stråtrövare med tuppkam, behövs det mer?

I Fallout 4 hoppas jag att Bethesda tar tillvara på Bostons punk- och hardcorescen och låter en grupp arga, gitarrhackande kängpunkare kämpa för att krossa Elvis-imitatörer och cowboyklädda countrygubbar. Inget emot musikvalen i tidigare spel men tänk att få slåss med deathclaws till tonerna av Dropkick Murphys gamla dänga I’m Shipping Up To Boston, keltpunkiga The Gobshites eller de gamla straigh edgearna i åttiotalsbandet Negative FX!

2. Plocka fram gråskalan!

Men om man inte vill vara "jätteond" då?

Men om man inte vill vara ”jätteond” då?

Nu är Fallout-serien knappast den värsta syndaren när det gäller att ge en polariserad bild av världen, spelmediet har alltid varit bra på att dela upp allt i svart och vitt, ont och gott. Men visst vore det trevligt att kunna komma undan ibland? Allt är, som bekant, inte så enkelt som att ett val är moraliskt rätt och det andra fel.

Fallout har jobbat med ett karmasystem som i princip innebär att moraliskt korrekta handlingar som att hjälpa nödsatta personer eller rått mörda skurkar ger pluspoäng och förkastliga saker som att rått mörda nödsatta personer eller hjälpa skurkar snabbt ger minus på kontot. Vilken karmanivå du har påverkar hur olika personer bemöter dig och kan de dig nya dialogval, följeslagare och uppdrag.

Tyvärr slutar det i praktiken nästan alltid med att du är genomond eller en ängel. Det är nämligen först vid extremerna som karmasystemet på allvar påverkar spelet vilket känns en aning trist i ett postapokalyptiskt samhälle där onda och goda sällan befinner sig många pinnhåll ifrån varandra. Så varför inte passa på att göra Fallout 4 till spelet där den vardagshygglige medelhjälten får lite belöning för sin neutralitetsprincip? Det vore väl nått!

1. Sulik? Sulik!

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

”We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards.”

Om du inte har spelat Fallout 2 vet du nog inte riktigt vad jag svamlar om men jag säger det ändå: Sulik!

Sulik är en följeslagare från just Fallout 2, och ingen som spelat denna klassiker kommer någonsin att glömma hans fantastiska repliker, hans enorma näspiercing eller hans förmåga att ständigt skjuta ihjäl sina lagkamrater bara för att de står mellan honom och fienden. Han är kort sagt en av de mest minnesvärda karaktärerna i spelhistorien.

Men vad hände egentligen med honom efter att vi besegrat Enklaven? I själva verket hade ju Sulik lämnat sin hemby för att söka efter sin syster som försvunnit efter att hennes sällskap attackerades under en handelstripp till ett annat samhälle. Längre än så kommer aldrig berättelsen i spelet. Den utelämnades avsiktligt av skaparna och systerns försvinnande är än idag ett mysterium.

Anledningen till att Sulik vandrat från Oregon till Kalifornien är oavsett att han är på jakt efter hennes förövare. Men jag har en liten teori här. Sulik är inte den skarpaste kniven i lådan. Tänk om han inte alls skulle ha gått västerut? Tänk om han åter igen blandat ihop höger och vänster? Tänk om vår hjälte från Fallout 2 påpekade detta efter att de äventyrat färdig tillsammans och sen liksom gav Sulik en avskedskram, en liten knuff österut och några månader senare så vips står han där i utkanterna av Boston?

Det hände ju med mutanten Marcus, en annan Fallout 2-vän, som dök upp igen i New Vegas, så varför inte.

Vad önskar du dig av Fallout 4?

2 kommentarer
  1. Markus
  2. Alestes Alestes

Kommentera