PSbloggens årslista 2017: Bästa trenden inför 2018

I dagens inlägg tänkte vi återigen blicka framåt och försöka förutspå, eller åtminstone önska, vad som kommer att ske under 2018. Självklart är vi många som har utvecklat allergi mot mikrotransaktioner och loot-lådor, och hoppas att de ska försvinna under nästa år. Men visst finns det en del annat att hoppas på också?

Spelbranschen bjuder på ett ruskigt högt tempo, vilket inom kort kan innebära alltifrån en ny PlayStation-konsol, att Sony börjar publicera spel till telefoner eller något annat oväntat. Trenden för PlayStation ser dock lovande ut då både PlayStation 4 och PlayStation VR växer sig starkare och starkare för varje dag som går.

Om du får agera trendspanare, vad tror du om 2018?

Jerry: Lootlådor tar ett steg tillbaka

Hoppas att jag får veta vem Anakins far är när jag öppnar den här lådan!

Hoppas att jag får veta vem Anakins far är när jag öppnar den här lådan!

Den senaste tidens starka kritik mot lootlådor i spel för flera spelare har varit svidande, särskilt mot exempelvis Electronic Arts och Star Wars Battlefront II (7/10). Förhoppningsvis kommer spelskaparna se över detta och få kistorna att försvinna i kommande titlar framöver.

Martin: Ännu fler ”udda” indie-titlar

Underskatta aldrig en pratstund med en hjort!

Underskatta aldrig en pratstund med en hjort!

2017 var året då jag verkligen fick upp ögonen för de unika och ofta helt fantastiska upplevelser som indieutvecklarna levererar till oss. Tack vare Sonys intresse att hjälpa mindre spelstudior att översätta sina udda verk till PlayStation, tycker jag för egen del att strategin är alldeles lysande.

Bara under loppet av några månader har jag lekt Neo i The Matrix tack vare Superhot VR (8/10), gråtit mig igenom ett tragiskt livsöde i Fragments of Him (7/10) och stämplat pass i Papers Please (9/10). Som om inte det räcker har jag även sett döden i vitögat samtidigt som jag pratat om livet med en hjort i Far from Noise (9/10) och självklart även upplevt hur livet ter sig för en helt vanlig bajskorv i det skruvade Everything (9/10). Indie-scenen är fantastisk och jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att uppleva många fler, intressanta titlar under nästa år.

Krille: Utvärdering av mikrotransaktioner

...och jag som ville ha den legendariska Baba Yaga istället!

…och jag som ville ha den legendariska Baba Yaga istället!

Det här är helt baserat på min magkänsla och vilda spekulationer. Men jag tror att alltfler utgivare kommer att se över hur mikrotransaktioner implementeras i spel, inte minst efter kontroverserna med Star Wars Battlefront II, War of Mordor och huruvida loot-lådor bör klassas som gambling. Förhoppningsvis blir det mer fokus på att betala för kosmetiska bonusar istället för att hoppa över speltid, men vad som helst kan hända. 2018 kommer troligtvis avgöra vilken inriktning som gäller för branschens småtransaktioner i framtiden.

Anton: Längre tid mellan uppföljare. Och en gris som flyger

Efter den här fajten, vill jag nog gärna vila i ett par år

Efter den här fajten vill jag nog gärna vila i ett par år

Får man säga loot boxes? Nej, men ärligt talat hoppas jag att Assassin’s Creeds trendbrott mot att släppa en uppföljare per år blir något fler företag (och Ubisoft själva) fortsätter med. Vi klarar av att vänta på spel. Det absolut ballaste vore om EA Sports tog ett års paus mellan sina titlar för att sedan bara köra över oss med “next gen sports gaming” på riktigt. Och så vill jag ha en sån där flygande gris.

Johan: Bättre stöd för PS4 Pro

Helst av allt vill Johan kunna se versioner som visar bilder både före och efter 4K-behandlingen

Helst av allt vill Johan kunna se versioner som visar bilder både före och efter 4K

Detta är väl kanske mer en önsketanke än en konkret trend, åtminstone hittills. Nu när även Xbox har lanserat sin halvstegsuppgradering och i takt med att 4K-skärmar blir alltmer billiga känner jag spontant att utvecklare borde ha mer motivation att faktiskt optimera för den trimmade PlayStation 4-konsolen.

I synnerhet Bethesda är en utgivare som borde få en linjal på fingrarna med tanke på att de lanserade två storspel under 2017 där det dröjde flera veckor innan de faktiskt fick något Pro-stöd överhuvudtaget. Bättre kan ni!

Jesper: Lootboxar och betala-för-att-vinna minskar eller försvinner

"He's worth a lot to me" sa Boba Fett. Jag tror inte att han menade detta dock...

”He’s worth a lot to me” sa Boba Fett en gång. Men han menade inte detta…

I samband med släppet av Star Wars: Battlefront II startade en ilsk debatt om lootboxarnas vara eller icke vara och om det kan klassas som hasardspel ur ett juridiskt perspektiv. När utvecklarna ger spelmässiga fördelar till de som har ekonomiskt utrymme att köpa boxarna ses de som giriga och kan locka en del spelare till beroenden som leder till svårigheter i verkligheten. Jag tror att debatten kommer att mynna ut i att vi kommer att se färre spel som erbjuder mikrobetalningar för något annat än kosmetiska uppgraderingar.

Jag tror att toppen på kurvan är nådd och att spelarna generellt är trötta på den här typen av funktioner. Som exempel kommer uppföljaren till gratisspelet Clicker Heroes helt att ta bort mikrobetalningar och kommer att ha en prislapp för att köpa spelet istället, där du låser upp innehåll genom att spela mer. Den utvecklingen tror jag hela spelbranschen kommer att gå mot under 2018.

Nå, vad tror du; vilken trend blir din mest uppskattade under nästa år?

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.